Sunday, July 31

Keraih hati betoi cina nih.... haha...

0 org komen
Wallawoiii.... tengok tajuk ja dah meremang bulu tengkok. Semangat gila budak cina nih.... haha...

Dalam tajuk Pegawai SB gagal 'brainwash' saya: tahanan EO, si Choo Chon Kai, 33 mendakwa telah disoalsiasat selama berjam-jam setiap hari oleh SB, tapi depa semua tu gagal mempengaruhinya supaya meninggalkan perjuangannya.... pergghhh.... matajin pun boleh terbeliak baca nih.... kahkahkah....

Ini politik baru bila cina dah berani berkata benar dan India berani bertindak menuntut hak... Dah tak takut pada ugutan SB dan para penjilat ketuanan Umno. Melayu perlu lebih kedepan dan berani bersaing secara sihat demi sebuah Malaysia yang adil dan demokratik...

Ikut kata si Choo ni lagi, sepanjang sebulan ditahan, ahli jawatankuasa PSM yang berusia 33 tahun itu - yang dibebaskan Jumaat lalu - lebih komited kepada perjuangan untuk Malaysia yang adil dan demokratik.

"Tidak ada (penderaan) fizikal... hanya kaedah 'brainwash' untuk melumpuhkan semangat saya. Mereka menyentuh butiran terperinci mengenai kehidupan saya," kata Choo, ketika ditemuramah Malaysiakini selepas dia dibebaskan.

Katanya, pegawai polis cuba meyakinkannya supaya meninggalkan perjuangannya, tetapi ia membuat dirinya semakin kuat dalam mempercayainya dirinya.

A day to remember

0 org komen

lihat dan tonton
hayati dan rasai
ini lah kita
ini lah kita kita
yang telah melakar sejarah

lihat dan tonton
ini lah babak babak sejarah
yang kita melakar sama

lihay dan tonton
dari hari ini
hingga zaman berzaman

Bro: TT

Tak habih habih, Najib ja dok kena... kahkahkah...

2 org komen
Aku teringin sangat nak dengaq apa kata penjilat bangsa Umno bila Dr Dzulkefly Ahmad dari PAS menyifatkan Najib Razak sudah menjadi “liabiliti paling besar” kepada Umno. Rata rata rakyat senyum sinis bila lihat Najib ngan Rosmah, bukan senyum sokong tuhh... tapi senyum perli, tanda Najib akan jadi Piem bangsa Umno terakhir setakat PRU ke 13 nanti....

Piem berbangsa Umno ni dilihat masih gagal menangani pelbagai isu penting termasuk Bersih 2.0 dan penahanan enam pemimpin PSM dibawah ordinan darurat dan malang bagi BN, ini semua dikala menjelang pilihan raya umum ke-13. Justeru menurut Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat ini, Najib kini terpaksa mencari “talian hayat” dengan menggunakan apa sahaja cara untuk terus kekal berkuasa.

Mengapa Umno terpaksa singkirkan Najib? Sebabnya banyak dan terus menonjol. Pendeknya, Najib telah menjadi liabiliti paling besar buat Umno di ambang pilihan raya umum ke-13 ini. Beliau (Najib) telah menjadi seumpama Tun (Abdullah Ahmad Badawi) cuma dalam masa yang jauh lebih singkat, bagi sebuah parti yang penting ialah survival atau kesinambungan hidup parti untuk terus berkuasa,” katanya dalam tulisan terbaru beliau.

Tempoh tiga tahun ini menyaksikan Najib berusaha keras membuktikan bahawa beliau punya wibawa dan wawasan. Beliau tidak lengah untuk meyakinkan rakyat dan pengundi, malah beliau telah cuba buktikan bahawa beliau peka kepada soalan pandangan awam sehingga sanggup mengungkapkankan bahawa era kerajaan tahu semua telah berlalu.

Ketika itu kononnya beliau sanggup mendengar rakyat. Najib cuba perbaiki imej partinya yang tercalar kerana terlalu angkuh dengan mantranya ‘Rakyat di dahulukan, pencapaian diutamakan’, kesemua itu adalah cubaan gigih Najib untuk baik pulih persepsi (rakyat) terhadap partinya.

Jais tahan 'Tok Belagak'

0 org komen
Jais tahan ‘Tok Belagak’, 11 pengikut
July 30, 2011

SHAH ALAM, 30 Julai — Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) hari ini menyerbu sebuah premis di Kota Kemuning di sini, yang dipercayai menganjurkan kursus berkaitan agama Islam tanpa tauliah.

Dalam serbuan 12.15 tengah hari itu Jais menahan seorang lelaki dikenali “Tok Belagak”, 46, isterinya dan 11 pengikut.

Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jais Zaaba Zakaria berkata kesemuan mereka dibawa ke pejabat Jais untuk diambil keterangan sebelum dibebaskan dengan jaminan lisan.

Laporan Bernama Online menyebut, ketika serbuan, kira-kira 50 orang ada di premis dan Tok Belagak sedang menganjurkan kursus asas rawatan Islam Darul Saka yang disertai 36 peserta.

Beliau berkata semua peserta kursus itu telah diarah hadir ke pejabat Jais untuk diambil keterangan bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) iaitu mengajar agama Islam atau perkara tentang agama Islam tanpa tauliah.

Katanya serbuan itu dibuat hasil aduan orang ramai mengenai kegiatan ceramah di kawasan tersebut.

Tok Belagak dipercayai mengajar kaedah perubatan Islam untuk merawat pesakit saka, sihir dan juga penyakit dalaman menggunakan ayat al-Quran, katanya.

Zaaba berkata kegiatan itu dipercayai telah dijalankan sejak dua tahun lepas yang mana setiap peserta dikenakan bayaran RM250 sehari.

Katanya Jais juga akan menyiasat sama ada kegiatan itu ada kaitan dengan ajaran sesat.

Berat dakwaan nih...

0 org komen
Peguam, Fadiah menunjukkan rakaman OCPD Brickfields, Wan Bari mengarahkan anggotanya melepaskan tembakan gas pemedih mata tepat ke arah orang ramai

Berat dakwaan nih, memang berat. Dalam sebuah negara demokrasi, berita camni tentu menggerunkan. Tapi kalau dalam sebuah negara komunis dan zionis... memang tak heran dahh.... haha... Takkan kita nak samakan Malaysia indah ni ngan komunis dan zionis kott...

Puak puak yang berdemo BERSIH secara aman bukan main hampa hantam ngan penyepak la, terajang la, canister la... yang jenayah bermaharajalela tak nampak pencegahannya...

Wallawoiii.... otak cap ayam betoi..., ca hampa tengok dan baca berita gerun nih....

Cubaan polis membunuh di KL Sentral, KEADILAN kemuka video

Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran mengulangi bahawa tindakan polis yang menghala tembakan gas pemedih mata tepat kepada peserta Bersih di laluan bawah KL sentral, 9 Julai lalu adalah satu cubaan membunuh.

Beliau berkata, perbuatan itu boleh mengakibatkan kematian atau kecederaan badan yang serius dan melanggar undang-undang di bawah Seksyen 300 Kanun Keseksaan. Menurutnya, polis juga melanggar undang undang antarabangsa dan tidak mengikut prosedur ditetapkan, apabila melepaskan tembakan di tempat tertutup atau di dalam terowong.

Serangan itu katanya, mencederakan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pengawal peribadinya Fayadh Al Bakri, dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

“Fayadh dan Khalid masing-masing cedera di muka dan kepala kerana tembakan terus dari kanister gas pemedih mata sehingga cedera parah,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), di sini hari ini.

Akibat tindakan ganas itu, Fayyadh mengalami kecederaan serius sehingga dikejarkan ke hospital dan menjalani pembedahan di bahagian muka. Manakala Khalid pula mengalami pendarahan di bahagian belakang kepala dan menerima enam jahitan.

Dalam sidang media yang sama, wartawan turut ditunjukkan beberapa klip rakaman membuktikan polis melepaskan tembakan menghala ke arah orang ramai.

Peguam hak asasi manusia dari Lawyers For Liberty, Fadiah Nadwa Fikri, berkata, Ketua Polis Daerah Brickfields (OCPD), Wan Bari Wan Khalid, memberi arahan kepada polis supaya menembak ke arah bawah.

“Semasa serangan di terowong KL Sentral, pihak polis telah mengarahkan “Bawah! Bawah” sebelum menembak kanister gas pemedih mata terhadap peserta Bersih.

“Polis juga beri amaran kepada wartawan, dan jurugambar beredar, kalau tidak mahu kena (tembakan),” kata Fadiah.

Sementara itu, Ahli Parlimen Subang, R.Sivarasa juga menyifatkan tindakan polis itu bertujuan mendatangkan kecederaan dan boleh mengakibatkan kematian.

“Lebih kurang 12 tembakan gas pemedih mata ditembak di kawasan tertutup yang penuh dengan peserta, ini boleh mendatangkan kecederaan.

“Bayangkan gas pemedih mata ditembak di dalam bilik tertutup di mana ruang udara adalah tebal dan penuh dengan asap, dan dengan setiap nafas anda mendapat gas pemedih mata dalam paru-paru anda … orang boleh mati,” kata Sivarasa.

Saya tak bersembunyi... kahkahkah...

0 org komen
Terima kasih la kat Polis Malaysia, tak pasai pasai sdr kita, Shuhardi Md Isa ni pi jadi popular... haha.... Bukan populariti yang dia cari, tapi kelaku hodoh Polis yang buat dia lagi lagi popular... haha...

Shuhardi adalah lelaki yang didakwa berlakon sebagai Allahyarham Baharudin Ahmad yang meninggal dunia dalam perhimpunan BERSIH 2.0 di ibu negara pada 9 Julai lalu. Shuhardi yang tiba tiba jadi popular selepas dari himpunan BERSIH 2.0 tu, hari ini bingkas menafikan dirinya bersembunyi, melarikan diri dan enggan bekerjasama dengan polis.

Apa hal yang Polis tetiba mengatakan sdr Shuhardi ni bersembunyi? Sedangkan dia langsung tak pernah menerima sebarang surat rasmi memintanya menghadirkan diri bagi membantu siasatan dari mana-mana balai polis. Takkan Polis tak tau kot, kerja depa... patutnya depa tahu segala prosuder jika mahu seseorang itu memberi keterangan berhubung apa-apa kes?

"Saya tidak bersembunyi, datanglah ke rumah saya dengan tertib. Saya akan bekerjasama dengan mereka (polis)," kata Shuhardi...

Kahkahkah....

Tanda tanda nak pilihanraya... kahkahkah...

1 org komen
Dekat Pilihanraya, Baru Sedar Barang Keperluan Mahal
Oleh Ustaz Idris Ahmad

Di antara tanda pilihanraya ialah setiap hari ahli Pas masuk umno. Tanda kedua apabila pemimpin BN bercakap untuk membela rakyat kerana kenaikan harga barang. Hari ini pula media mengumumkan Datuk Seri Najib mengumumkan kerajaan akan memerangi kos kehidupan rakyat.

Beliau dengan penuh bangga menyatakan bahawa kerajaan akan menambahkan lagi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) iaitu Perangi Kos Kehidupan Yang Kian Meningkat sebagai usaha membantu meringankan beban rakyat ekoran kenaikan kos harga barang makanan.

Ini adalah petanda pilihanraya sudah hampir. Dekat pilihanraya baru Datuk Seri Najib sedar barang keperluan rakyat melonjak tinggi. Datin Rosmah tidak tahu berapa harga gula sekilo. Beliau hanya tahu membeli belah dan boros berbelanja tanpa memikirkan majoriti rakyat terpaksa mengikat perut kerana kenaikan harga barang.

Malang rakyat Malaysia mendapat pemimpin yang reaktif, bukan pro aktif ketika merangka dasar pembangunan ekonomi rakyat. Kenapa sekarang baru hendak memikirkan untuk menjana tanah di negara ini supaya harga makanan tidak naik. Sudah berapa lama pemimpin pembangkang menasihat kerajaan supaya jangan tinggal industri pertanian, kerana ia melibatkan keselamatan makanan.

Malaysia sepatutnya tidak terkesan dengan iklim ekonomi dunia jika negara mempunyai asas kuat dalam sektor pengeluaran makanan. Sebaliknya Malaysia suka mengimport makanan supaya memberi peluang kepada suku sakat umno Bn, biar pun rakyat yang terbeban. Contohnya pada tahun 1996, import makanan (termasuk makanan ternakan) dan import pertanian adalah RM10.5 bilion berbanding dengan RM4.6 bilion pada tahun 1990. Pada tahun 2010 jumlah import makanan telah mencecah RM26.7 bilion.

Apabila dekat pilihanraya baru hendak berlakon kononnya pemimpin negara ini menyelami penderitaan rakyat. Kita menyeru rakyat Malaysia supaya menukar kerajaan yang lebih adil dan bijak mengurus. Ini telah dibuktikan di Kelantan walau pun dengan kekangan kewangan namun pemimpin yang diberi taufik oleh Allah memfokuskan kepada usaha untuk menyenangkan rakyat.

Sepatutnya pemimpin Bn kena malu kepada Singapura, walaupun negeri mereka hanya ada udara dan matahari sahaja, namun mereka berjaya membangunkan ekonomi dengan berjaya untuk kesenangan rakyat mereka.

Mufti Perlis lega...

0 org komen
Wahabi: Mufti Perlis lega penjelasan tapi mahu Putrajaya terus siasat
Oleh G Manimaran

KUALA LUMPUR, 30 Julai — Mufti Perlis Dr Juanda Jaya hari ini melahirkan rasa lega kerana Putrajaya tampil dengan penjelasan mengenai isu Wahabi termasuk penegasan bahawa Arab Saudi tidak mempelopori keganasan dan ajaran sesat di negara .ini menerusi fahaman itu.

Juanda (gambar), salah seorang personaliti yang dilaporkan disenaraikan sebagai pihak yang perlu dipantau berkata, beliau berharap isu yang muncul semula sejak seminggu lalu dapat diselesaikan.

“Saya gembira dengan penjelasan Datuk Seri Jamil Khir, yang saya berharap dapat memperjelaskan kedudukan sebenar mengenai ajaran sesat dan keganasan yang dikaitkan dengan kerajaan Arab Saudi,” kata beliau kepada The Malaysian Insider hari ini.

Sehubungan itu kata Juanda, beliau berharap kerajaan akan menyiasat pihak-pihak yang cuba untuk mencetuskan perbalahan antara Malaysia dengan beberapa negara terutama Arab Saudi sehingga menyebabkan perpecahan di kalangan umat Islam negara ini.

“Kita bimbang dengan keadaan, kita berharap kerajaan akan menyiasat mengenai pihak yang hendak mencetuskan perbalahan,” kata beliau lagi.

Selain Juanda, turut disenaraikan ialah bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan sekumpulan ulama muda yang menyertai Umno tahun lalu.

The Malaysian Insider membawa laporan tengah hari tadi, memetika bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim berkata Putrajaya telah memaklumkan satu mesyuarat penting bahawa sememangnya tidak wujud ancaman keselamatan didakwa dibawa oleh Wahabi.

Nama Shahidan pernah dikaitkan dengan amalan Wahabi di negara ini tahun lalu.

Shahidan berkata, berdasarkan pada maklumat yang beliau peroleh, Jamil Khir ada memaklumkan bahawa “tiada perkara sedemikian” di negara ini.

Bagaimanapun Shahidan enggan menyebut bila dan lokasi menteri itu menyatakan pendirian tersebut.

“Mengikut keterangan Datuk Seri Jamil Khir, beliau cuma tidak mahu menyatakan perkara ini secara terbuka setakat ini, tetapi menjelaskan bahawa tiada perkara sedemikian.

“Menurut beliau, pendapat mengatakan Wahabi menjadi ancaman dan menjurus ke arah aktiviti pengganas... ini adalah pendapat individu sahaja, ia telah dibuat di tempat yang tidak sepatutnya dibuat iaitu MKN (Majlis Keselamatan Negara),” kata Shahidan.

Satu lagi sumber memberitahu The Malaysian Insider bahawa pasukan keselamatan memutuskan amalan Wahabi memang wujud di negara ini, tetapi dakwaan bahawa ia menjadi ancaman ke atas keselamatan negara bukan sesuatu yang membimbangkan buat masa sekarang.

“Memang ada amalan Wahabi, tetapi ia bukan di peringkat yang amat membimbangkan,” kata sumber itu yang tidak mahu identitinya didedahkan.

Malah katanya, maklumat yang digunakan dalam pembincangan Isnin lalu adalah berdasarkan pada perkembangan setakat Februari lalu.

Isu mengenai amalan Wahabi pernah muncul di media massa April lalu dengan memfokus kepada kerajaan negeri Perlis.

Bagaimanapun sumber itu mengakui tindakan mengaitkan isu itu dengan Arab Saudi ada membawa kesan ke atas hubungan kedua-dua negara.

Di Yan semalam, Jamil Khir berkata kerajaan tidak pernah menganggap negara di rantau Asia Barat termasuk Arab Saudi sebagai negara yang mempelopori keganasan dan ajaran sesat.

Sebaliknya kata Jamil Khir, kerajaan sentiasa menjaga hubungan baik dengan negara di rantau itu kerana tiada bukti yang boleh mengaitkan mana-mana negara dengan aktiviti keganasan.

“Bagi pihak kerajaan, kita sentiasa menjaga hubungan yang terjalin antara negara luar termasuk Arab Saudi, Jordan, Iraq dan sebagainya.

“Selain itu, kita ambil pendekatan berhati-hati agar unsur-unsur keganasan tidak cuba dibawa masuk ke negara ini kerana ia akan membawa perpecahan,” kata beliau.

Jamil Khir berkata secara umumnnya keganasan pada waktu ini bukan atas nama kumpulan atau negara tetapi ia kadang-kadang datang daripada individu-individu tertentu.

Chelsea terima permohonan maaf FAM

0 org komen
HONG KONG: Chelsea menerima permohonan maaf daripada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung isu anti Yahudi terhadap pemain tengah Israel, Yossi Benayoun ketika perlawanan pra-musim di Kuala Lumpur dua minggu lalu.

Kelab bola sepak Inggeris itu membuat aduan rasmi selepas Benayoun diejek ketika perlawanan pusingan pertama jelajah Asia Chelsea di Kuala Lumpur pada 21 Julai lalu.

Sebelum ini, Chelsea tidak membangkitkan isu itu tetapi meneruskan aduan selepas mengkaji semula perlawanan.

Kelab itu berjaya bermain di Bangkok dan Hong Kong tanpa insiden dan kini gembira serta meneruskan aktiviti seperti biasa. - AFP

Polis sendiri yang mintak disaman...

1 org komen
Orang tua tua selalu pesan, kalau orang lain tak hina kita... jangan la kita dok hina diri kita sendiri... Macam tu jugak la ngan pasukan Polis kita, rakyat dok hormat depa sebagai penguatkuasa, tapi kelaku hodoh sesetengah dari depa jugak la yang meletakkan pasukan depa la ni tak dihormati langsung oleh rakyat jelata.

Tindakan hodoh yang menarik turun imej Polis bakal menenggelamkan terus zaman kegemilangan Polis dalam menabur bakti pada negara. Ini yang kita tak mau dan amat merisaukan ramai jelata... Demo aman bukan main korang hantam ngan sepak terajangnya, ngan gas pemedih matanya... tapi jenayah masih berleluasa mcam ngan tak dak tindakan pencegahan.

Terbaru, dua naib presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar masing-masing akan memfailkan saman terhadap Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan kerajaan BN berhubung penahanan yang dilakukan oleh pihak polis terhadap mereka pada 9 Julai lalu. Menurut laporan Harakahdaily, saman itu akan dikemukakan menerusi syarikat peguam Faiz Fadzil & Co dan akan dikendalikan bersama peguam Zulhazmi Sharif.

Menurut Salahuddin, tindakan itu terpaksa diambil memandangkan penahanan pihak polis terhadap mereka sempena himpunan aman BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu adalah tidak sah. Katanya, penahanan yang dilakukan oleh pihak polis terhadap dia dan Mahfuz itu adalah di luar kawasan yang diwartakan sebagai kawasan larangan untuk dimasuki oleh mereka.

Dia ngan Mahfuz ditangkap oleh pihak polis pada jam 11.50 pagi 9 Julai di sekitar KL Sentral. Kemudian ditahan di lokap polis di balai polis Jinjang dan dibebaskan pada jam 9.30 malam 9 Julai. Sepanjang berada dalam tahanan, pihak polis pun tak ambil apa-apa keterangan daripada depa dan tak bagitau pun sebab-sebab penahanan.

Saturday, July 30

La ni bukan zaman mesin taip dah...

0 org komen
Sekarang bukan zaman mesin taip......
Oleh: tokpepijat

Setelah 2 minggu BERSIH 2.0 berlaku. Setelah berpuluh-puluh sedutan video dalam You Tube tersiar ke seluruh dunia, barulah polis dengan kerjasama media UMNO menayangkan filem BERSIH versi UMNO.

Mengapa begitu lembab polis bertindak? Itupun setelah menerima sumpah seranah rakyat akibat terlaku mengikut telunjuk UMNO.

Malangnya, filem BERSIH 2.0 versi UMNO diketawakan rakyat. Lebih-lebih lagi melihat lagak begitu bersungguh pegawai atasan Bukit Aman menjadi "penglipur lara" kepada 300 media untuk ceritakan kembali kisah 9hb. Julai.

Ini zaman IT dan teknologi. Nampaknya PDRM masih ketinggalan zaman akibat terlalu jadi "hamba UMNO".

Jika Peristiwa Memali 1985 , bolehlah polis dan media UMNO seperti Utusan dan RTM "menggoreng-goreng" rakyat. Dulu mana ada internet dan You Tube. Rakyat termakan tipu muslihat UMNO.

Barangkali PDRM masih merasakan hari ini adalah seperti hari-hari tahun 70 an dan 80 an. Iaitu pemikiran rakyat boleh dikawal dan di"basuh".

Inilah hakikatnya apabila melihat klip video arahan polis dan UMNO. Gaya penyiaran, edit dan persembahan jauh ketinggalan dari apa yang tersiar dalam You Tube.

Begitu juga fakta yang diberikan oleh polis tentang perlanggaran keatas Mat Sabu. Kesilapan fakta amat memalukan polis. Iaitu kenderaan yang melanggar Mat Sabu. Pegawai Bukit Aman cuba mengalih isu kenderaan yang melanggar Mat Sabu. Beliau menyatakan bukan Pajero yang melanggar Mat Sabu. Sedangkan dalam laporan Mat Sabu pada hari kejadian, kereta Wira polis yang melanggarnya.

Adakah Pengarah Keselamatan Bukit Aman belajar dari mantan IGP Musa yang mengubah-ubah tarikh dalam kes Anwar 1998? Biasalah...anak ikut bapa kencing berdiri!

Teringat ketika Malaysia sibuk-sibuk dengan zaman sibernya....masih ada lagi Balai Polis pakai mesin taip...mesin taip tua! "

Amboi... cepatnya Najib nafi yang ni... haha...

0 org komen
Najib nafi setuju projek paip gas

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam menafikan memberi persetujuan kepada sebuah syarikat tempatan melaksanakan projek paip gas trans-Asian sepanjang 8,000 kilometer yang menyalurkan bahan api itu dari Mersing, Johor ke tanah besar China.

Malah Perdana Menteri menegaskan pembinaan projek mega yang kosnya dilaporkan mencecah RM295 bilion itu tidak pernah dibincangkan dalam Majlis Ekonomi (EC) yang dipengerusikannya.

“Tidak. Saya tidak tahu menahu mengenai perkara ini (projek paip gas trans-Asian),” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO di Menara Dato Onn di sini, semalam.

Najib mengulas mengenai dakwaan Ketua Pegawai Eksekutif Panelpoint Sdn Bhd, Che Nordin Ismail kelmarin bahawa pihaknya mendapat ‘mandat bertulis’ daripadanya untuk meneruskan pembinaan fasa pertama projek itu di Selatan Semenanjung.

Syarikat itu yang dikatakan bekerjasama dengan syarikat berpangkalan di Amerika Syarikat, Rochester Foundation dilaporkan akan membentuk konsortium bagi melaksanakan projek jaringan paip gas asli pertama di rantau ini yang menghubungkan paip gas di Mersing dengan kepulauan di utara Indonesia, Ho Chi Minh City dan Hanoi di Vietnam, Hong Kong sebelum disalurkan ke Guangzhou, China.

Ditanya mengenai khabar angin kerajaan akan menswastakan syarikat utiliti negara iaitu Tenaga Nasional Berhad (TNB), Najib berkata kerajaan tidak bercadang untuk berbuat demikian.- BH

Terbongkar, terkantoi mantoi... haha...

1 org komen
Terbongkar: Uthman melenting rahsia bocor dimajlis perjumpaan Mufti

Ulamak Uthman Al Muhammadi merasa kesal dengan dengan ketidakamanahan para ulamak yg mendedahkan beberapa fakta ketika perjumpaan mufti dan wakil majlis agama dengan Majlis Keselamatan Negara, baru baru ini.

Beliau menyifatkan perbuatan itu boleh mendedahkan rahsia dan musuh mengambil peluang. Lapur sinarharian tadi. Apabila ditanya apakah beliau menuding kepada Dr.Asri Zainal Abidin dan ulamak 40 Umno sebagai berfahaman Wahabi dalam pertemuan itu? beliau tidak mahu mengulaskan nya.

Uthman Muhammadi juga berkata “mereka sepatutnya sayangkan Negara dan jika ada musuh dalam Negara kita, musuh adalah orang Islam sendiri” malah beliau merasa kecewa kerana yg membocorkan ini adalah orang orang yg berpendidikan agama yg tinggi.

Walaubagaimana pun sebelum ini Mohd Thajudeen, setiausaha MKN menafikan yg beliau melabelkan mana mana ulamak yg berfahaman wahabi.

Haru dah ngan SPR nih...

1 org komen
SPR berdepan krisis kepercayaan?
Oleh Salhan K Ahmad

Timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar hanya mampu mendepa tangan dan mengangkat bahu ketika ditanya mengenai masalah birokrasi dalam membersihkan daftar pemilih.

Wan Ahmad memberi reaksi sedemikian ketika mengulas mengenai amalan sedia ada yang mewajibkan waris pengundi yang meninggal dunia supaya memaklumkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) apabila keadaan itu berlaku.

Jelasnya, JPN hanya dapat mengemaskini data berkenaan apabila mendapat laporan daripada waris berkenaan – yang membolehkan SPR mengemaskini data berhubung pengundi berkenaan.

"Tapi bawah sistem sedia ada, balai polis yang mengeluarkan permit mengkebumi jenazah tidak dirangkaikan dengan JPN.

"Kita tidak boleh hanya padamkan nama orang dalam daftar pemilih," katanya lagi yang mengundang keluhan daripada kira-kira 300 orang yang hadir di majlis forum anjuran Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (Proham) itu.

Bercakap dalam debat pusingan kedua bersama pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga, Wan Ahmad turut menjelaskan bahawa SPR berusaha membersihkan sehingga 7,000 nama pengundi yang meninggal dunia daripada daftar pemilih setiap bulan.

Menjawab soalan berhubung cadangan supaya pemilih didaftarkan secara automatik sebaik mencapai usia layak mengundi pula, Wan Ahmad berkata cadangan berkenaan boleh dikemukakan kepada kerajaan.

"Tetapi dalam sistem sekarang, kerajaan perlu setuju dengan pindaan itu dahulu, barulah rang undang-undang itu boleh didrafkan oleh Peguam Negara.

"Kita mungkin fikir perkara itu betul tapi ada orang yang berfikiran berlainan," katanya lagi yang menambah rakyat juga perlu diberi hak untuk memilih sama ada mereka mahu mendaftar sebagai pemilih.

Jawapan itu nyata tidak memuaskan hati beberapa orang yang hadir sehingga ada yang mencabar Wan Ahmad supaya bertindak meletak jawatan atas dasar prinsip sekiranya cadangan mereka enggan diterima oleh kerajaan.

Wan Ahmad turut dicabar sekali lagi supaya mendedahkan cadangan pindaan yang dikemukakan olehnya kepada kerajaan sebelum ini agar dapat memulihkan persepsi yang timbul terhadap badan pengurus pilihan raya itu.

Pengerusi jawatankuasa hak asasi manusia Majlis Peguam, Andrew Khoo berkata, SPR perlu tegas dalam mengemukakan pindaan itu atas dasar prinsip.

Seorang lagi yang mengemukakan soalan, bekas hakim kanan Datuk KC Vohrah berkata, Peguam Negara tidak berhak untuk menentukan perkara yang betul atau salah bagi pihak SPR.

"Saya tidak faham mengapa Peguam Negara perlu draf undang-undang anda. Sepatutnya anda pergi kepada peguam negara dan pertahankan pendirian anda," kata Vohrah lagi yang merupakan bekas penasihat kanan di Jabatan Peguam Negara.

Terdahulu, moderator forum berkenaan, Tan Sri Ramon Navaratnam turut meminta hadirin supaya mengangkat tangan sekiranya mereka melihat SPR sebagai badan yang tidak bebas.

Hampir kesemua yang hadir di majlis berkenaan mengangkat tangan apabila ditanya sedemikian.

Wan Ahmad dalam penjelasannya kemudiannya sekadar berkata, permintaan itu terlalu besar dan para hadirin sepatutnya perlu lebih munasabah.

"Anda perlu munasabah kerana kita bekerja dalam sistem. Hakim juga boleh tekankan apa saja reformasi tapi kita perlu bekerja di dalam sistem," katanya lagi dalam forum yang turut disertai peguam veteran Datuk Mohd Shafee Abdullah.M/Kini

Ahsraf yang gagal jadi Aleesha meninggal dunia

0 org komen
Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, yang gagal dalam permohonan menukar namanya kepada Aleesha Farhana, meninggal dunia ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah, di Kuala Terengganu, 5 pagi tadi.

Beliau dimasukkan ke hospital itu 3 pagi semalam setelah mengalami masalah jantung dan tekanan darah rendah.

Bapanya, Abdul Aziz Ahmad, 60, ketika dihubungi berkata jenazah anaknya itu dijangka dikebumikan selepas waktu Zohor.

Katanya beliau menunggu kepulangan anggota keluarga yang lain untuk membincangkan di mana jenazah allahyarham akan dikebumikan.

Semalam, doktor mengesahkan anaknya itu mengalami serangan jantung yang tidak stabil atau 'unstable angina with cardiogenic shock'.

Katanya Mohd Ashraf Hafiz, 25, sebelum ini mengalami kemurungan selepas permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu untuk menukar kepada nama wanita, ditolak pada 18 Julai lalu.

Mohd Ashraf Hafiz yang berasal dari Seberang Takir, memohon untuk menukar nama di dalam MyKadnya kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz setelah beliau melakukan pembedahan menukar jantina di Thailand dua tahun lalu. - Bernama

Kena tunjuk anu dulu... kahkahkah...

0 org komen
Bakal Pengantin dikenakan tunjuk alat kelamin masing-masing?
Oleh Saiful Bahri

Perlu ke tindakan sedemikian. Siapa yang berhak membuat pemeriksaan? Para wali ke? Mungkin memalukan tetapi itulah jalan yang perlu diambil untuk menyiasat mereka yang bakal berkahwin benar jantina mereka. Bahkan zaman pelbagai penyakit ini, perlu juga dibuat pemeriksaan… yelah!

Mana tahu kot2 pasangan membawa penyakit berjangkit. Setengah tempat mensyaratkan pasangan bebas daripada HIV kerana dibimbangi jangkitan penyakit aids. Kalau tak pun… tersalah jantina… sama sejenis?

GOWA - Wa Ode Nurmalasari, warga daerah Gowa, Sulawesi Selatan, menyesal telah menjalani pernikahan dengan Jonathan @ Jonny kerana tanpa disadari telah hidup bersama sesama jenis selama dua tahun.

Ketika ditanya semasa ditahan pihak polis, Jonny mengatakan telah menikah tahun 2009 dan telah membina rumah tangga selama dua tahun. "Hubungan yang saya lakukannya dengan istri saya hanya sekadar menyentuh tubuh bagian atas. Saya tidak pernah berhubungan badan apalagi memakai alat bantu," ungkapnya.

Terbongkarnya identiti Jonny, ketika beliau hendak berkahwin lagi dengan seorang perempuan muda asal Gowa. Awal berkenalan melalui SMS dengan mengaku sebagai seorang pengawal keselamatan swasta.
Ayah perempuan itu, Syamsuddin mengaku, awalnya mereka mempercayai Jonny orang baik-baik dan bersetuju untuk mengahwinkan Jonny dengan putrinya. Tetapi setelah mendengar beberapa maklumat dan timbulnya kecurigaan dari beberapa keluarga terdekat lalu Syamsuddin memutuskan melakukan pemeriksaan.

"Awalnya tidak percaya, lalu ketika dia datang ke rumah dan terus memaksanya dengan memasukkannya ke dalam bilik untuk diperiksa ternyata betul dia perempuan," ucap Syamsuddin.

Isteri Jonny, Wa Ode Nurmalasari menyatakan tidak percaya atas apa yang dialaminya, ternyata beliau berkahwin sesama jenis. Pun begitu, Ia sempat curiga atas tingkah laku suaminya yang tidak pernah mau menunjukkan alat kelaminnya. "Dia merasa kurang senang kalau disentuh dadanya, tetap saya menjalani kehidupan meskipun ada rasa curiga. Dan saya masih lagi tidak percaya kalau suami saya itu ternyata seorang perempuan," ujarnya.

Ketua unit siasatan Polis Gowa, Ipda Hambali mengatakan, Jonny disabitkan kesalahan akta 266 tentang pemalsuan identiti. "Kami menahan beliau kerana melanggar pemalsuan identiti, " tegasnya.

Adakah perlu bakal suami atau isteri dibuat spot-chek alat kelamin mereka. Yelah… zaman pembedahan lelaki menjadi perempuan dan perempuan menjadi lelaki. Dengan bayaran mereka menukar alat kelamin mereka. Orang ramai tertipu dengan aksi mereka sehingga sanggup mengahwini mereka tetapi rupa-rupanya sama sejenis.

Dunia udah nak kiamat. Baru-baru ini seorang lelaki di Kuala Terengganu iaitu Mohd Ashraf Hafiz bin Abdul Aziz telah ditolak . mahkamah permohonannya untuk menukar kad pengenalannya yang mencatatkannya lelaki apabila beliau telah membuat pembedahan jantina. Kalau tengok kepada fizikalnya… dengan berjilbab, Fuhh!!! Memang perempuanlah. Sesuai sangatlah buat bini… tetapi rupanya jantan!.

Berhati-hatilah saudara. Nampak smart, jujur. Slogannya bersih, cekap, amanah. Rupanya kaki rasuah, penipu dan songlap hak rakyat!!!. penasihatnya APCO Yahudi. Macam tu nak buat pemimpin? Bawak banyak2lah mengucap.

http://ustsaifulbahri.blogspot.com

Macamana la bangsa Umno tak boleh nak paham benda mudah nihh... haha...

0 org komen

Macamana la bangsa Umno tak boleh nak paham benda mudah nihh... haha...

Intai intai sama Somalia tu camana...

0 org komen
KESEDIHAN Sainab Yusuf Mohamed tidak mampu dibendung lagi. Hatinya pilu dan luluh mengenangkan nasibnya yang kehilangan dua orang anak kesayangan dalam sekelip mata.

Namun, bagaikan sudah dijangka, naluri keibuannya selama ini sudah kuat berbisik bahawa masalah kebuluran yang melanda tanah airnya akan mengancam nyawa anak-anaknya.

“Kami tidak mempunyai bekalan makanan yang mencukupi. Tubuh anak-anak semakin kurus sehingga menampakkan rangka akibat kekurangan zat. Saya kasihan melihat keadaan mereka tetapi tidak mampu berbuat apa-apa.

“Sungguh sedih apabila dalam perjalanan merentas padang pasir yang kering-kontang bagi mendapatkan bantuan makanan, anak sulung saya meninggal dunia. Lebih perit, sebaik saja mengebumikan jenazahnya, anak kedua saya pula menghembuskan nafas terakhir,” luah Sainab dalam nada bergetar.

Nasib malang Sainab turut dialami oleh Hassan Abdi. Dalam perjalanan ke kem pelarian, tangan kirinya mendukung cucunya yang kurus kering manakala tangan kanannya pula menjinjit sebuah beg kain berisi bijirin, gula dan sebotol minyak masak sumbangan agensi bantuan.

“Perut cucu saya sudah lembik kerana dia mengalami kelaparan terlampau. Saya fikir stok makanan yang diperoleh ini tidak mencukupi dan mampu bertahan untuk beberapa hari saja kerana kami perlu berkongsi dengan tujuh orang ahli keluarga lain,” kata Hassan sambil menunjukkan perut cucu lelakinya yang berusia lima tahun itu.

Beginilah senario terbaharu di Somalia yang sedang berhadapan dengan krisis makanan kronik dalam tempoh dua dekad. Krisis kemanusiaan terburuk pada abad ke-21 itu telah menyebabkan separuh daripada rakyat tempatan bergelut mendapatkan bantuan makanan bagi meneruskan kehidupan.

CUACA kemarau mengakibatkan rakyat Somalia terpaksa berjalan kaki ke kem-kem pelarian untuk mendapatkan bantuan makanan.

Menagih bantuan

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menjangkakan krisis kebuluran berkenaan akan merebak dalam tempoh dua bulan di Somalia sekiranya tiada bantuan dihulurkan.

Berdasarkan data yang dikeluarkan Unit Analisis Keselamatan Makanan dan Nutrisi (FSNAU), seramai 3.76 juta rakyat Somalia terpaksa mengharapkan bantuan kemanusiaan dari segi makanan dan ubat-ubatan.

Oleh kerana tidak tahan lagi untuk menjalani kehidupan di tanah sendiri yang sudah kehabisan sumber makanan, majoriti rakyat Somalia sanggup merentas kawasan panas kering dan berkaki ayam di bawah terik matahari yang mencecah 50 darjah Celsius ke kem-kem pelarian yang menyediakan makanan.

Malangnya, belum pun sempat menjejakkan kaki di kem berkenaan, segelintir daripada mereka mati dalam perjalanan terutamanya kanak-kanak dan bayi. Cuaca panas dan kebuluran antara faktor utama yang meragut nyawa mereka. Sementara yang berjaya tiba di kem dalam tempoh 24 jam tampak lesu, tidak terurus dan kurus kering.

Dianggarkan secara purata setiap hari, seramai 60 bayi mati akibat kelaparan dan kekurangan makanan berkhasiat, selain kemusnahan tanaman dan haiwan ternakan.

Hari ini, Somalia yang terletak di timur Afrika merupakan salah satu negara yang berhadapan dengan ancaman kemarau dan kebuluran kronik selain di Habsyah, Djibouti, Sudan dan Kenya.

Berdasarkan statistik Program Makanan Dunia (WFP) mendapati seramai 3.5 juta orang di Kenya, 3.2 juta orang di Habsyah, 2.5 juta orang di Somalia dan lebih 100,000 orang di Dijbouti terdesak memerlukan bantuan makanan.

Menurut Ketua Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR), Antonio Guterres, krisis kemarau dan makanan di Somalia adalah antara yang paling teruk di dunia.

“Sukar diluahkan dengan kata-kata apabila menyaksikan banyak nyawa terkorban kerana musim kemarau dan panas terik. Saya tidak pernah melihat kem-kem pelarian sesak dengan orang ramai yang hadir dalam keadaan terdesak dan tidak bermaya.

“Paling menyedihkan adalah apabila melihat seorang ibu yang kehilangan tiga orang anak serentak ketika menuju ke kem pelarian,” jelas Antonio Guterres mengenai satu perempat daripada 7.5 juta orang Somalia yang membanjiri kem pelarian.

RAKYAT Somalia menunggu giliran mengambil makanan yang disediakan di kem pelarian.

Masalah dalaman

Menurut Penganalisis Ekonomi dan Pensyarah Kanan Pengurusan Strategik Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Haim Hilman Abdullah, krisis kebuluran di wilayah Afrika tidak berkesudahan sekiranya masalah dalaman di negara itu tidak diselesaikan pada kadar segera.

Selagi isu rasuah, pergolakan politik dan perbalahan rakyat masih belum diatasi, maka secara tidak langsung ia menyebabkan ekonomi negara semakin merosot. Semua itu mengakibatkan Afrika kekal tersenarai sebagai negara mundur dan miskin.

“Selain kacau-bilau, kenaikan harga bahan api dan bahan mentah turut menyumbang pada krisis kebuluran di beberapa wilayah di Afrika.

“Disebabkan faktor itu, kebanyakan negara maju, badan korporat, individu dan agensi bantuan terpaksa mengehadkan perbelanjaan stok bekalan makanan yang ingin diagih-agihkan kepada rakyat Somalia.

“Kos pengangkutan dan penghantaran makanan ke negara itu juga dititikberatkan memandangkan ia melibatkan kos bahan api.

“Bagi rakyat Afrika pula, mereka mengalami kesukaran mengeluarkan sumber makanan daripada hasil pertanian kerana faktor cuaca yang panas dan kedudukan geografi,” tambah Haim yang merujuk pada kawasan gurun dan tanah tandus di Afrika yang tidak sesuai dijadikan tapak pertanian.

Tambah Haim, isu kebuluran di setiap negara miskin dapat diatasi dengan baik sekiranya negara maju dan membangun seperti Eropah, Amerika Syarikat (AS), Jepun, Singapura atau negara sedang membangun seperti Malaysia bijak menguruskan sistem stok makanan dengan baik

“Pada pandangan saya, daripada stok makanan dibiarkan membazir begitu saja, lebih baik ia disalurkan pada negara-negara yang memerlukan,” jelasnya lagi.

Kemarau berterusan

Cuaca panas dan kemarau berpanjangan telah menyebabkan 12 juta rakyat di beberapa wilayah itu terpaksa berjalan kaki ke kem pelarian bagi mendapatkan bantuan makanan dan ubat-ubatan.

Dalam pada itu, krisis kemarau tersebut turut mengakibatkan haiwan ternakan seperti kambing, lembu dan unta terkorban. Jika musim kemarau lima tahun lepas hanya mengorbankan antara 20 hingga 30 ekor haiwan ternakan setiap bulan tetapi kemarau tahun ini angka haiwan yang mati hampir mencecah 50 ekor.

WANITA ini hanya mampu berserah mengenangkan kesihatan badan anaknya yang semakin kurus akibat kekurangan makanan.

Kehilangan jumlah haiwan ternakan dalam jumlah yang banyak secara tidak langsung menyebabkan rakyat Somalia kehilangan sumber makanan.

Memetik ramalan saintis Pusat Geologi Amerika Syarikat (USGS), Chris Funk, menjangka musim kemarau di timur Afrika akan berterusan dalam tempoh yang sukar dipastikan. Lazimnya, bulan Mac hingga Jun merupakan musim hujan di Afrika.

“Namun sehingga ke hari ini, tidak menampakkan sebarang tanda-tanda hujan akan turun malah kadar purata hujan di Somalia mencatatkan di bawah paras paling rendah.

“Lebih memburukkan keadaan, isu pemanasan global dijangka meningkat dan faktor ini menyukarkan lagi usaha rakyat Afrika untuk menjalankan aktiviti bercucuk tanam kerana kekurangan sumber air serta tanah kering kontang,” jelas Funk.

Setakat ini bagi menghulurkan bantuan makanan kepada rakyat Somalia yang kebuluran, UNHCR dan kerajaan Habsyah mengambil inisiatif menyediakan kem di Dolo Ado, Habsyah. Dianggarkan kem berkenaan menerima hampir 2,000 pelarian baharu setiap hari.

Persekitaran di Somalia bukan saja mempamerkan gelagat kanak-kanak bermain tanpa menyarungkan seluar malah turut menyaksikan penghuni kem sentiasa bersesak merebut makanan yang disumbangkan oleh pihak-pihak tertentu.

Keadaan yang sama turut berlaku di kem Dadaab, Kenya iaitu kem pelarian terbesar dunia yang kini dihuni kira-kira 382,000 orang sedangkan ia hanya mampu menampung 90,000 orang pada satu-satu masa.- Kosmo

Tu dia aaiiihh... Umno lebih bahaya dari Wahabi...

1 org komen
Fahaman Umno lebih bahaya daripada Wahabi?

Harakahdaily


KUALA LUMPUR, 29 Julai: Keghairahan Umno melalui agensi Majlis Keselamatan Negara (MKN) membuat tuduhan mengaitkan Wahabi dengan pengganas bukanlah sesuatu yang baik untuk negara.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) fahaman Wahabi yang diasaskan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab mempunyai perbezaan dalam perkara furu', tapi bukan soal penafian prinsip Islam.

“Kerana itu, ia diterima dan dianuti oleh kerajaan Arab Saudi dan beberapa negara lain. Arab Saudi, sekurang-kurangnya telah melaksanakan hukum hudud, Qisas dan Takzir, akan tetapi Malaysia masih terkial-kial mencari formula mengatasi masalah jenayah dalam negara,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Umno dalam sejarahnya, kata Tuan Ibrahim pernah mengeluarkan kenyataan yang menghina hukum syarak, memperlekehkan sunnah nabi, menganggap negara akan mundur kalau melaksanakan Islam, bahkan lebih teruk dari itu, ada sebilangan pemimpin Umno pernah menganggap politik suku agama suku.

“Fahaman sekular yang dianuti oleh sebahagian pimpinan tertinggi menyebabkan Islam hanya ditadbir sebagai satu jabatan, bukan sebagai satu sistem kehidupan manusia.

"Bukankah ini bukti fahaman Umno yang berdasar sistem pragmatisme sebenarnya jauh lebih bahaya dari Wahabi?” soal beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Majlis Keselamatan Negara (MKN) baru-baru ini menimbulkan kebimbangannya terhadap beberapa tokoh agama di Malaysia, termasuk bekas Mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang dikaitkan dengan fahaman Wahabi dan aktiviti terorisme.

Menurut sumber, dalam taklimat tertutupnya yang antaranya disertai mufti dan wakil majlis agama Islam negeri di Putrajaya, seramai 40 ulama muda Umno turut dikaitkan sama.

"Kerajaan Arab Saudi didakwa menjadi dalang di sebalik apa yang berlaku. Saudi dikatakan di belakang tokoh-tokoh ini," dakwa sumber itu.

Sebagai reaksi kepada tindakan MKN, Tuan Ibrahim berkata tuduhan mengaitkan beberapa tokoh agama dengan pengganas bukanlah perkara baru, bahkan ianya selaras dengan anggapan Amerika Syarikat terhadap gerakan Islam.

“Cuma yang agak menghairankan bilamana ulamak Muda Umno juga tergolong senarai pengganas.

"Apakah Kementerian Dalam Negeri tidak bercadang mengenakan mereka di bawah Ordinan Darurat, sebagaimana nasib enam aktivitis PSM yang sehingga kini rakyat tidak tahu apa jenis ancaman yang mereka bawa kerana menyokong Bersih 2.0?” soal beliau sambil menyokong saranan Dr Asri Abidin agar 40 ulama muda Umno ini menyemak kembali penyertaan mereka dalam parti itu.

“Tidak terfikirkah bahawa apabila ulamak Umno pun dicop sebagai pengganas, bukankah ini bermaksud pemimpin mereka lebih hebat lagi?

"Tapi, apa yang hairannya, inilah Umno. Bagi mereka, kerja lanun merompak wang negara dengan membunuh karear politik musuh dalaman atau luaran mereka adalah satu kerja yang halal dan wajib dilaksanakan asalkan kuasa politik mereka terjaga,” bidas beliau secara sinis.

Friday, July 29

Bukan masa dah boleh dok kencing rakyat...

0 org komen

Coli ngan seluar dalam nak kasi KM... kahkahkah...

0 org komen
Mamak yang paling popular dalam Penang tahun ni.. apa saja demonstrasi menentang Guan Eng dan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang muka dia mesti ada.. dia tak peduli apa.. main sondol membabi buta saja..

Hari ini pula dia bawa dua pakaian dalam untuk diberikan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Setiausaha Politiknya, Ng Wei Aik.

Puncanya ialah kerana kerajaan negeri dikatakan telah menindas beliau kerana tidak memberikannya semula tapak niaga di tingkat tiga Komtar..


*****************************


GEORGETOWN: Pusat Khidmat Kaunter Jabatan-jabatan kerajaan di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini hari ini kecoh apabila seorang peniaga barangan kulit cuba menaiki lif untuk ke pejabat Ketua Menteri dengan membawa dua pakaian dalam untuk diberikan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Setiausaha Politiknya, Ng Wei Aik.

Peniaga yang dikenali sebagai Mohamed Ghani Abd Jiman Ghani, 42, yang juga Pengerusi Pertubuhan Suara Anak-Anak Malaysia, membuka bungkusan plastik yang mengandungi dua pasang seluar dalam dan coli bercorak harimau ketika ditahan oleh pengawal keselamatan di hadapan pintu masuk lif.

Beliau berkata pakaian dalam itu adalah sebagai hadiah kepada kerajaan negeri yang didakwanya tidak berlaku adil, tidak telus kepada rakyat dan telah menindas beliau kerana tidak memberikannya semula tapak niaga di tingkat tiga Komtar.

"Pakaian dalam yang bercorak harimau itu sesuai untuk diberikan kepada mereka berdua yang dilabelkan sebagai tarzan kerana kerajaan negeri ini adalah pembohong dan menipu rakyat," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohamed Ghani berkata gerainya yang didapati hilang itu juga hingga kini masih tidak dikembalikan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) setelah beliau enggan beredar untuk pelaksanaan kerja-kerja penambahbaikan kompleks itu Mac lalu.

Beliau berkata tindakan kerajaan negeri merampas gerai miliknya itu mengakibatkan beliau kerugian RM50,000.

Pakaian dalam itu akhirnya digantung di hadapan pintu masuk utama pentadbiran kerajaan negeri setelah pengawal keselamatan tidak membenarkan beliau menaiki lif. - BERNAMA

Thursday, July 28

Dr Chandra Muzaffar

0 org komen
Dr Chandar Sesekali Perlu Turun Dari Kerusi Roda
Oleh Mohd Sayuti Omar

Dr Chandra Muzaffar terus berkata-kata dari atas kerusi rodanya seolah-olah kerusi roda yang membawanya ke sana ke mari dengan dibantu orang tidak menghadkan pandangan dan pengamatannya. Meskipun dalam keadaan sukar bergerak bebas seperti kebanyakan orang itu Chandra membuktikan bahawa keupayaan sebenar seseorang itu ialah akal tetapi bukan fizikal.

Fizikal hanya mempamirkan kekuatan tenaga zahir seseorang itu. Tetapi akal pula menunjukkan sejauh mana geniusnya (nilai) seseorang itu. Namun pun begitu beliau harus juga menyedari dan insaf bahawa kelemahan fizikal itu boleh mencacatkan kehidupan seseorang manusia itu. Betapa ia genius hebat dan sebagainya tetapi kecacatan membunuh kesempurnaan dia sebagai manusia.

Manusia akan jadi sempurna kalau dia boleh berkata-kata mengeluarkan idea yang baik dan boleh pula berjalan dan berlari sekuat hati di atas pandang. Boleh turun ke segenap jerung bumi ini dan melihat sendiri apa yang berlaku dan bergolak tanpa mengharap bantuan daripada orang atau hanya sekadar menonton tv dan membaca surat khabar.

Melibat sendiri dalam peristiwa seperti himpunan Bersih atau berdemonstrasi jalanan lebih real daripada membaca laporan dari surat khabar ataupun mendengar penjelasan polis yang terpaksa membohongi fakta sebenar kerana sebab-sebab tertentu misalnya untuk menjaga imej pasukan atau pun diarah bercakap mengikut skrip.

Betapa meluas laporan dan cerita yang disampaikan kepada kita tetapi ia tidak sama dengan apa yang kita rasa dan alami sendiri. Ceritalah mengenai kemanisan dan kelazatan madu tetapi ianya tidak sahih selagi tidak diletak pada lidah kita.

Saya ingin mengomen sedikit tentang pandangan Chandra kepada Anwar Ibrahim. Sebelum itu saya ingin menyatakan kemusykilan saya berhubung sikap dan pendirian Chandra. Saya hairan sebenarnya kerana seorang intelektual akal seperti beliau boleh salah membuat pilihan. Mulanya dia adalah timbalan presiden Keadilan, satu-satunya orang cacat intelektual menyokong Anwar Ibrahim. Sokongan beliau pada awal itu memberi keyakinan kepada yang lain. Dalam erti kata lain Chandra menjadi aset kepada Keadilan dan menjadi kebanggaan para pendokong reformasi.

Apakah ketika itu Chandra salah dalam membuat perhitungan? Kalau salah, maka tepat apa yang saya katakan tadi, bahawa ketidaksempurnaan fizikalnya menyebabkan ia salah dan cacat dalam membuat perhitungan. Sewajarnya seorang inteletual yang menjadi pengerusi sebuah badan keadilan bertraf dunia menilai sebaik mungkin sebelum terjerumus dalam badan siasah. Sangatlah memalukan dan membahayakan kalau seorang intelektual membuat salah, kerana kesilapan itu menyusahkan banyak orang. Orang bodoh selalunya mengikut orang cerdik demikian lumrah alam.

Saya sendiri sudah meragu awal-awal lagi dengan penglibatan serius Chandra dalam politik ketika itu. Saya hanya membilang hari saja untuk melihat apa yang akan berlaku selepas itu. Saya kira keintelektualan yang ada kepada beliau tidak akan dapat menerima asakan politik yang penuh dengan game dan hipokrit. Fizikal beliau yang lemah itu boleh menerima politik, tetapi bukan akalnya. Adakalanya politik memerlukan kekuatan fizikal sekali terutamanya kalau berdepan dengan aksi-aksi politik biul seperti dilakukan Perkasa(m).

Ternyata tidak lama beliau menjujung Anwar dengan politik menerusi jawatan nombor dua dalam parti itu kemudian beliau memusing semula kerusi rodanya kembali kepada asal. Kini beliau sudah mengunci kereta rodanya atas pentas Kerajaan apa lagi sesudah kerajaan bersimpati menghulurkan berbagai bantuan untuk tujuan meningkatkan daya intelektual.

Hari ini beliau membuat analisa bahaw Anwar kini telah menjadi libaliti kepada pembangkang. DAP dan Pas jadi serba salah dengan Anwar, katanya. Tentu beliau ada teori akademiknya sendiri dengan pandangan itu. Mungkin Chandra melihat kemelut diri yang ada kepada Anwar; dituduh meliwat, video lucah dan sebagainya.

Kalau itulah andaian dibuat Chandra untuk menuduh Anwar sebagai libaliti sekali lagi beliau tersasar. Beliau tidak mengerti dan memahami politik sebenarnya. Sepak terang politik yang kontras dengan nilai tulen kemanusiaannya tidak difahami. Dalam politik tidak ada kebenaran, kejernihan jauh sekali keikhlasan. Chandra sendiri bila terbabit dengan politik menghadapi kemusnahah keikhlasan dan menipu diri sendiri. Langsung itu telah mengurangkan keghaannya selama ini.

Apa liabiliti yang dimaksudkan. Liabiliti bererti sesuatu yang boleh menyebabkan sesuatu keadaan itu terjejas kerananya. Ertinya Anwar itu boleh menjejaskan politik DAP dan Pas. Apakah hakikat itu berlaku kini? Apakah pengaruh Pas dan DAP sudah berkurangan?

Sekali lagi Chadra tersilap membuat perhitungan dan sudah pasti maklumat untuk beliau mencerakinkan pandangan itu datang dari sumber salah dan terhad. Beliau jelas mengambilnya dari pembacaan dalam Utusan Malaysia, Berita Harian atau menonton Tv3 dan RTM sahaja yang selamanya akan memberi laporan yang 'renyuk' kepada pembangkang. Kalau Chandra membaca atau mencipta persepsi dari sumber media yang renyuk maka pemahaman dan akal Chandra juga akan turut menjadi 'renyuk petuk'. Kalau ini berlaku tidak salah kerana keadaan dirinya menyebabkan beliau terhad untuk mendapatkan maklumat yang sebenarnya.

Kemampuan Anwar menjadi penyatu kepada dua kumpulan berbeza ideologi dan pendekatan (uslub) sebelum ini (Pas dan DAP), adalah asas kekuatan dan nilai Anwar hari ini. Nilai dan kemampuan Anwar inilah yang meletakkan namanya indah dalam minda DAP dan Pas. Ini sudah menjadi kenyataan dan Chandra sendiri suka tidak suka mengakuinya.

Umum menerimanya, kalau bukan kerana Anwar, Pas dan DAP tidak akan dapat bersatu. Dalam usaha ini Anwar berjaya memainkan peranan menyakinkan kedua parti itu betapa pentingnya bersama kalau mahu mengusirkan UBN dari menjadi kerajaan. Situasi dan kondisi ini masih berlaku. Anwar bejaya menakhtai usaha ini dalam membawa Pakatan Rakyat ke depan dan menjadi ratu rebutan Pas dan DAP demi kuasa.

Jadi di manakah liabiliti yang disebutkan oleh Chandra tadi? Sekali lagi saya nak ulang supaya Chandra dan sesiapa juga jelas mengenai keadaan ini. Dalam politik yang diamalkan hari ini ialah kemenangan, keuntungan. Apa saja yang boleh dijadikan modal besar untuk kejayaan politik perlu diambil. Politik Malaysia menjadi seperti daging babi di waktu darurat, ianya dihalalkan. Seandainya tahi boleh dijadikan modal orang politik tetap mengambilnya meskipun busuk.

Demikian dengan keberadaan Anwar kepada Pas dan DAP itu. Anwar umpama daging babi tadi atau macam tahi. Ia haram dari segi teori orang-orang seperti Chandra tetapi ia satu keperluan kepada Pas dan PKR dan seuatu yang perlu digunakan kerana ia menguntungkan kedua parti berkenaan. Jadi liabiliti sebenarnya dengan wujud dan hidupnya Anwar bukan kepada Pas dan DAP tetapi parti asal Anwar Ibrahim dan juga kepada Chandra sendiri.

Untuk tidak memedihkan perasaan dan akal Chandra maka beliau perlu meninggalkan konsep dan pemikiran inteletualnya - permikiran berdasarkan ilmu dan rumusan yang sedia ada tidak relevan dalam dunia siasah. Tetapi cubalah berfikir di luar kotak dan mengikut aliran politik yang rencam dan tidak pernah ada kejujuran, keikhlasan dan kebenaran itu. Sekiranya Chandra berjaya membuang kerusi rodanya konservetif saya kira beliau akan dapat mengenali wajah dan erti apa itu politik dalam erti kata sebenarnya!

http://msomelayu.blogspot.com/

Wednesday, July 27

Haha... Ulama Umno la katakan...

0 org komen
Wahabi: Isunya bukan Umno tapi ada pihak mahu cantas, kata ulama
Oleh Syed Mu’az Syed Putra

Ulama muda Umno mengetepikan saranan bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin agar mengkaji semula kedudukan mereka dalam parti itu, sebaliknya mahu mengadakan perbincangan dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang dilapor mengaitkan mereka dengan fahaman Wahabi dan aktiviti pengganas.

Malah kata mereka, isunya bukan Umno tetapi ada pihak yang tidak suka dengan keanggotaan pihaknya dalam parti itu dan mahu mencantas dengan menggunakan label Wahabi.

“Saya sebenarnya tidak mahu beri apa-apa komen kerana kita tunggu untuk mengadakan perbincangan dengan MKN, bila ada perbincangan mungkin akan ada jalan keluar.

“Kita masih menunggu (untuk jumpa MKN), kita dalam proses ke arah itu, saya tidak mahu nak cakap banyak... kita mahu selesaikan masalah ini secara harmoni,” kata jurucakap ulama muda Fathul Bari Mat Jahya.

Mengenai saranan Asri (gambar), Fathul Bari menegaskan “ini bukan pasal Umno.”

“Tuduh Wahabi bukan satu masalah sebab dulu sebelum masuk Umno juga orang dah tuduh.

“Apa yang berlaku ini hanya perbezaan pendapat dan pandangan, mungkin ada orang yang tak suka dan mahu cantas dengan labelkan orang sebagai pengganas,” katanya.

Selain 40 ulama muda yang menyertai Umno tahun lalu, Asri juga disenaraikan sebagai pihak yang perlu dipantau oleh para mufti dan agensi agama.

Bagaimanapun sehingga kini belum ada pengesahan rasmi daripada MKN berhubung perkara itu.

Dalam laporan The Malaysian Insider semalam, Asri berharap ulama-ulama muda Umno mengkaji semula kedudukan mereka dalam parti itu ekoran tindakan pihak tertentu terus mengaitkan mereka dengan fahaman Wahabi dan aktiviti pengganas.

Beliau juga terkejut apabila ada pihak yang menganggap ulama muda menggunakan politik sebagai platform untuk mengembangkan fahaman Wahabi dan dikaitkan boleh menjurus kepada aktiviti pengganas.

Dalam tulisan di laman Facebooknya kelmarin, Asri berkata “pada hari ini satu taklimat keselamatan diberikan kepada para mufti dan pegawai agama di seluruh negara... tamat pada pukul 1 tengah hari... beberapa tokoh dimasukkan sebagai mengancam keselamatan negara... saya pun dimasukkan juga... saya tidak kisah, memang ada pun pendapat saya yang tidak sama dengan kerajaan pusat termasuk dalam isu Bersih.”

“Namun yang peliknya 40 ulama muda Umno juga dimasukkan dalam senarai pengganas khusus Ustaz Fathul Bari... demikian setelah mereka berhempas membela kerajaan Umno, inilah balasannya.”

Malah kata Asri, “(kerajaan) Arab Saudi dan ulamanya dianggap negara pengganas.. parti politik tertentu yang menerima bantuan daripada Arab Saudi juga dianggap ada unsur pengganas... sudah pasti lulusan Madinah semuanya pengganas... inilah apabila madu dibalas racun, penawar dibalas tuba... elok ulama muda Umno mengambil langkah yang drastik...”

Ulama muda yang menyertai Umno tahun lalu dilihat sebagai rakan Asri. Asri juga pernah dikatakan akan menyertai Umno bersama mereka ketika itu, tetapi bekas mufti itu memutuskan untuk kekal di luar arena politik dan meneruskan pendirian beliau tanpa memihak mana-mana pihak.

Isu mengaitkan Asri dengan fahaman Wahabi dan pengganas Jemaah Islamiah (JI) muncul awal tahun lalu.

Ketika itu nama Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim dan Juanda juga muncul. Nama tokoh-tokoh itu dilaporkan dibangkitkan pada satu taklimat keselamatan negara berhubung JI di Bukit Aman ketika itu.

The Malaysian Insider difahamkan nama Hadi dan Shahidan tidak muncul kali ini.

Isu itu sekali lagi muncul April lalu apabila seorang pegawai kanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengesyaki Imam Besar Masjidil Haram Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais, yang berada di Malaysia, cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini dengan menggunakan platform “kerajaan dengan kerajaan.”

Tuesday, July 26

Haru dah kes nih...

0 org komen
Kes Sosilawati: Pekerja ladang dipenjara tak kenal Pathmanabhan

July 25, 2011
Datuk Sosilawati Lawiya

SHAH ALAM, 25 Julai — Seorang pekerja ladang yang sedang menjalani hukuman penjara 20 tahun kerana melupuskan bahan bukti dalam kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain memberitahu mahkamah bahawa dia tidak mengenali N. Pathmanabhan yang merupakan tertuduh pertama dalam kes bunuh itu.

Saksi ke-29 pendakwaan, U. Suresh, 27, yang dipenjarakan di Penjara Sungai Udang, Melaka, juga memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa dia tidak pernah melihat bekas peguam tersebut.

Ketika ditanya sekali lagi sama ada dia pasti tidak mengenali Pathmanabhan, Suresh menjawab: “Tidak tahu.”

Menurut laporan Bernama Online, saksi itu bagaimanapun mengenali tertuduh kedua, ketiga dan keempat iaitu T. Thilaiyalagan, R. Matan dan R. Kathavarayan, dua bulan sebelum kesemua mereka ditangkap pihak polis di sebuah ladang di Banting pada 9 September 2010.

Ditanya Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff mengapa dia dipenjarakan di Penjara Sungai Udang, saksi itu menjawab: “Saya berada di sana kerana polis arah saya beri keterangan palsu.”

“Masa awak di penjara Sungai Udang ada polis ambil statement (keterangan) daripada awak?” soal Ishak dan Suresh menjawab ada dan dia turut mengakui ada menurunkan tandatangan pada rakaman percakapan itu.

Bagaimanapun ketika diminta mengenal pasti tandatangan di atas dokumen tersebut, saksi itu berkata tandatangan di atas dokumen itu berbeza dengan tandatangannya.

Suresh, yang hadir di mahkamah memakai pakaian banduan berwarna merah memberi keterangan pada hari ke-10 perbicaraan kes Pathmanabhan dan Thilaiyalagan, Matan dan Kathavarayan, ketiga-tiganya pekerja ladang yang didakwa membunuh Sosilawati, 47, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, dan pemandu Sosilawati Kamaruddin Shamsuddin, 44, di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjong Sepat, Banting, antara 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30 Ogos 2010.

Pathmanabhan, 42, Thilaiyalagan, 20, Matan, 21, dan Kathavarayan, 31, didakwa mengikut Seksyen 302 dan dibaca bersama-sama Seksyen 34 Kanun yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Pada 21 Februari lepas, Mahkamah Tinggi di sini menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun ke atas Suresh dan seorang lagi pekerja ladang, K.Sarawanan atas empat tuduhan melupuskan bahan bukti dalam pembunuhan keempat-empat mangsa.

Hakim Datuk Mohtaruddin Baki, dalam melaksanakan kuasanya di bawah Kanun Acara Jenayah untuk menyemak keputusan mahkamah rendah, meningkatkan hukuman penjara itu daripada tempoh asal tujuh tahun yang sebelum itu diputuskan oleh Majistret Telok Datok, Banting, selepas mereka mengaku bersalah ke atas keempat-empat tuduhan tersebut.

Menyambung keterangannya, Suresh berkata dia bekerja sebagai pemandu lori di ladang tersebut dan juga memberi makanan kepada haiwan-haiwan di ladang itu seperti ayam, kambing, angsa, merak dan anjing.

Malah mengikut laporan Bernama Online, ditanya siapa yang membayar gajinya, Suresh berkata tertuduh keempat, Kathavarayan yang membayar gajinya secara tunai iaitu sebanyak RM1,000.

Ishak: “Siapa ketua di ladang itu?”

Suresh: “Selama saya bekerja di situ Ravi (tertuduh keempat) yang in-charge. Matan dan Thilaiyalagan juga bekerja di ladang yang sama”.

Ketika ditanya sama ada terdapat zink di ladang itu, Suresh menjawab: “Ada banyak zink dan ia digunakan untuk buat atap rumah di ladang.”

Ketika dirujuk dan diminta mengenal pasti enam keping zink yang merupakan eksibit di mahkamah, saksi itu berkata kesemua zink tersebut tiada di ladang itu.

Ishak: “Pada 30 Ogos 2010, kira-kira pukul 7 petang di mana awak berada?”

Suresh: “Saya pergi ke rumah pakcik di Cheras, pakcik saya buat perniagaan kanopi dan dia minta sewa lori, jadi saya bawa lori bernombor pendaftaran BHM 5010 milik Kathavarayan.”

Ishak: “Pernah lihat kereta bernombor pendaftaran WTL 11?”

Suresh: “Tidak”.

Dalam keterangan sebelum ini, kereta jenis BMW X5 itu telah digunakan oleh Sosilawati dan Kamaruddin pada hari mereka dilaporkan hilang pada 30 Ogos 2010 dan kereta tersebut ditemui ditinggalkan di tempat letak kereta sebuah pangsapuri di USJ, Subang Jaya pada 6 September 2010.

Timbalan Pendakwa Raya Saiful Edris Zainuddin kemudian mengemukakan permohonan di bawah Seksyen 145 Akta Keterangan 1950 untuk menyoal balas kebolehpercayaan Suresh kerana mendakwa keterangan saksi itu di mahkamah bercanggah dengan rakaman percakapannya kepada pihak polis.

Peguam Gurbachan Singh yang mewakili tertuduh kedua, Thilaiyalagan, bagaimanapun membantah permohonan pihak pendakwaan atas alasan Suresh menafikan bahawa dia memberi kenyataan kepada pihak polis dan menafikan bahawa tandatangan pada rakaman percakapan itu adalah miliknya.

Peguam Ravi Nekoo yang mewakili tertuduh keempat, Kathavarayan, juga membantah permohonan itu atas alasan Seksyen 145 hanya terpakai semasa saksi sedang disoal balas dan bukan semasa di peringkat pemeriksaan utama.

Saiful Edris kemudian berkata sekiranya Hakim Datuk Akhtar Tahir yang mendengar kes itu bersetuju dengan bantahan peguam, pihaknya ingin merujuk Seksyen 154 Akta Keterangan sebagai alternatif kepada Seksyen 145.

Peguam Manjeet Singh Dhillon yang mewakili Pathmanabhan pula membantah dengan alasan seksyen itu hanya terpakai ketika saksi ditanya dengan satu soalan yang khusus.

Manjeet Singh dalam pada itu berkata beliau turut dimaklumkan bahawa Ishak dan seorang pegawai polis yang akan memberi keterangan di mahkamah telah pergi ke penjara untuk menemui Suresh pada minggu lepas.

Ishak kemudian menjelaskan bahawa beliau telah pun menghubungi peguambela Suresh, A.S. Dhaliwal memaklumkan mengenai perkara itu dan Dhaliwal berkata beliau (Ishak) mempunyai hak untuk berjumpa dengan Suresh memandangkan anak guamnya itu adalah saksi pihak pendakwaan.

Dhaliwal berkata beliau tidak boleh menghalang Ishak berjumpa dengan anak guamnya tetapi mengingatkan Timbalan Pendakwa Raya itu sekiranya Suresh diganggu beliau akan membuat laporan polis.

“Saya tidak boleh salahkan DPP (Ishak) sepenuhnya kerana beliau telah beritahu kamu. Kamu sepatutnya pergi bersama DPP jika kamu bimbang Suresh akan diganggu. Beritahu anak guam kamu bahawa dia ada hak untuk jumpa atau menolak berjumpa dengan sesiapa,” kata Akhtar.

Hakim itu kemudian menetapkan esok untuk kedua-dua pihak berhujah lanjut mengenai permohonan pihak pendakwaan sebelum beliau membuat keputusan.

Monday, July 25

Lantang sikit ja pengganas, lawan sikit ja Wahabi...

0 org komen
Putrajaya bincang isu Wahabi, kaitan dengan terorisme

Oleh G Manimaran dan Syed Mu’az Syed Putra
KUALA LUMPUR, 25 Julai — Isu berkaitan fahaman Wahabi muncul semula hari ini dengan Putrajaya mengadakan mesyuarat khas meminta para mufti dan agensi agama negeri mengambil tindakan memantau amalan tersebut.

Difahamkan mesyuarat pagi ini merumuskan pihak-pihak dipercayai ada kaitan dengan amalan Wahabi akan berakhir dengan pembabitan terorisme.

“Mesyuarat hari ini hanya memfokus pada isu amalan fahaman Wahabi dan kaitan dengan terorisme... di mana akhirnya mesyuarat memutuskan mereka yang ada kaitan dengan fahaman ini boleh menjurus kepada terorisme,” kata sumber kepada The Malaysian Insider.

Mesyuarat hari ini adalah susulan kepada pertemuan tahun lalu yang membincangkan isu berkenaan a,alan Wahabi di peringkat pusat pengajian tinggi.

“Berdasarkan maklumat diterima, kesemua mufti negeri diminta memantau perkembangan amalan Wahabi di negeri masing-masing dan mengambil tindakan sewajarnya jika perlu,” kata sumber itu lagi.

Beberapa mufti yang dihubungi The Malaysian Insider enggan mengulas lanjut melainkan mengakui ada mesyuarat itu.

“Lebih baik tanya kepada Majlis Keselamatan Negara,” kata sumber itu lagi.

The Malaysian Insider juga difahamkan mesyuarat hari ini ada menyenaraikan beberapa nama pemimpin yang popular negara ini termasuk tokoh-tokoh ulama muda yang menyertai Umno tahun lalu.

Antara nama itu ialah bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin (gambar), yang pernah dikaitkan dengan fahaman Wahabi.

Asri ketika dihubungi berkata beliau terkejut dengan kemunculan semula isu amalan Wahabi sedangkan menurut beliau ia sepatutnya sudah “reda.”

Bagaimanapun beliau tidak menolak ia kemungkinan ada kaitan dengan perkembangan politik negara dan usaha mengalih pandangan selepas perhimpunan aman 9 Julai.

“Saya ada menghubungi Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom, tetapi beliau tiada maklumat tetapi memberitahu akan meneliti,” katanya Asri memberi pandangan progresif mengenai perkembangan politik semasa.

Sementara itu ulama muda Umno Fathul Bari Mat Jahya berkata, beliau tidak mahu memberi sebarang komen berhubung perkembangan terbaru ini.

Beliau sebaliknya menegaskan agar pihaknya diberi peluang untuk membuat penjelasan dengan MKN.

“Saya tidak mahu cakap apa-apa mengenai perkara ini, saya difahamkan ia masih dalam proses perbincangan lagi.

“Jadi lebih baik keadaan reda dulu dan kita harap dapat membuat penjelasan dengan MKN, perkara ini terjadi sebab kita tidak mendapat peluang untuk buat penjelasan,” katanya.

Isu mengaitkan Asri dengan fahaman Wahabi dan pengganas Jemaah Islamiah (JI) muncul awal tahun lalu.

Ketika itu nama Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim dan Mufti Perlis Dr Juanda Jaya juga muncul.

Nama tokoh-tokoh itu dilaporkan dibangkitkan pada satu taklimat keselamatan negara berhubung JI di Bukit Aman ketika itu.

The Malaysian Insider difahamkan nama Hadi dan Shahidan tidak muncul kali ini.

Isu itu sekali lagi muncul April lalu apabila seorang pegawai kanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengesyaki Imam Besar Masjidil Haram Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais, yang berada di Malaysia, cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini dengan menggunakan platform “kerajaan dengan kerajaan.”

Zamihan Mat Zin, yang kini berkhidmat sebagai Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu, Teras Institut Latihan Islam Malaysia berkata, lawatan kerja lima hari Sheikh Abdul Rahman yang berakhir Ahad lalu kemungkinan membawa metodologi yang bertentangan dengan amalan Ahli Sunah Waljamaah, yang menjadi pegangan umat Islam di Malaysia.

Kata beliau, Sheikh Abdul Rahman berpegang kepada fahaman Wahabi dan cuba menyuntik amalan itu di kalangan umat Islam melalui seminar “Berpegang kepada al-Quran dan As-Sunah” bertemakan “Dan Berpegang Kamu Semuanya Kepada Tali (Agama) Allah dan Janganlah Kamu Bercerai-berai.”

“Imam ini (Sheikh Abdul Rahman) bawa amalan Wahabi dan menggunakan platform kerajaan dengan kerajaan untuk menyuntik fahaman Wahabi kepada umat Islam di Malaysia dan negara-negara Islam yang lain.

“Kalau beliau datang bercakap untuk soal umum tentang Islam, kepentingan Islam kita boleh terima, tapi ia jadi masalah kalah bercakap tentang Allah ada mata . . . ada tangan . . . ada kaki . . . itu semua kita tidak boleh terima,” kata Zamihan yang pernah menjadi fokus berhubung isu Wahabi tahun lalu.

Hishamuddin si perawi sahih...

0 org komen
Bersih & Nakba orang Melayu


Hishamuddin Rais
Maka pada pagi yang mulia ini hamba pun pergilah mengambil bulu ayam dan dakwat untuk mencatatkan surah ini agar anak cucu-cicit kita nanti tidak akan tertanya-tanya; agar cucu-cicit dan piut kita tahu apa yang telah berlaku pada hari Sabtu 9 Julai 2011 di kurun masehi ke-21 ini.

Biarlah hamba menjadi tok perawi yang sahih, membawa kisah dari mulut ke mulut agar menjadi ajaran dan pedoman kepada cucu-cicit kita yang akan datang. Yang busuk kita tanamkan hendaknya dan yang bersih kita kisahkanlah hendaknya. Amin.

Wahai anak cucu-cicit sekalian, kisahnya bermula dari sini:

Di negeri Arab Palestin berlaku Nakba pada 15 Mei 1948 apabila kaum Zionis dari Eropah datang dan menghalau Arab Palestin dari tanah air mereka. Meleleh air mata orang Palestin melihat tanah-tanah mereka dirampas dan diduduki oleh kaum Zionis.

Kesedihan orang Palestin itu kita rasakan sama kerana kita pula di Tanah Melayu ini telah juga mendapat Nakba atau malapetaka pada 31 Ogos 1957 apabila penjajah British meninggalkan tanah air kita ini kepada gerombolan United Malays National Organisation dan suku-sakatnya.

Inilah malapetaka kita. Inilah Nakba orang Melayu. Inilah malapetaka dan Nakba yang telah menimpa anak semua bangsa di Malaysia ini.

Semenjak malapetaka ini sampai, hampir setengah kurun yang lampau, orang Melayu telah dibodoh-bodohkan. Orang Melayu telah digula-gulakan. Orang Melayu telah ditakut-takutkan. Ya ampun, inilah malapetaka. Inilah Nakba.

Adalah hendak dijadikan cerita, hamba hanyalah tok perawi yang membawa kisah dari mulut tuan yang empunya ceritera. Dapatlah hamba diberitahu bahawa telah ramailah rakyat seluruh negeri ingin berhimpun kepalang peri.

Telah terdengar kisah yang amat ngeri tentang orang ditipu ketika mengundi. Diketahui umum seluruh negeri duit dipakai untuk membeli undi. Maka marahlah rakyat seluruh negeri kerana selama ini mereka ditipu dalam pilihan raya setiap kali.

Maka nujum dan pawang pun dipanggil datang untuk menetapkan tarikh dan ketika. Memilih saat memilih masa ketika bulan tidak mengambang.

Ketika matahari condong ke batang. Ketika panas mula menghilang. Hari-hari terus dihitung dan dibilang. Hari yang baik dan bulan yang baik diikat dengan saat dan ketika.

Saat itulah saat gembira. Saat yang hendaknya rakyat seluruh negara akan turun beramai-ramai ke jalan raya agar kita semua dapat bercempera. Hari yang bersih disalut oleh hati yang bersih.

Bila berita pecah terbuka. Maka menyingalah Najib mukanya marah mukanya berpuaka. Najib pun lantanglah menjerit bersuara. Ke hulu ke hilir membawa berita.

Najib mengarahkan adinda sepupu agar tangkas bersiap sedia kerana rakyat telah berani bangun bergegak gempita.

Maka dirancangkah satu rancangan. Maka disusunlah satu susunan. Maka dikumpulkanlah soldadu upahan. Lalu dipanggil para pemikir. Maka gerombolan pun bekerja dan berpakat seperti biasalah. Menggunakan cara lama yang telah biasa.

Pemikir dan soldadu mendapat upah, mendapat imbuhan. Sepakatlah mereka bersatu pendapat. Rakyat yang telah mula berani bangun wajib ditakut-takutkan. Rakyat yang mula sedar ini perlu dibodoh-bodohkan.

Mengikut orang dalam yang empunya berita semua saluran media telah diberitahu tentang akan munculnya satu berita yang paling baru. Mengikut tuan yang empunya ceritera dikatakan pada suatu malam yang gelap gelita ada seorang mamat masuk ke pusat kota. Datang membawa bom dan segala bentuk senjata.

Adalah mengikut surah ini si mamat ini bangang lagilah bodoh bukan kepalang. Datang membawa senjata memakai topeng, mukanya pula disapu arang. Memakai baju dan seluar yang compang lagi camping hinggakan nampak perut terbarai dan buntut tersadai.

Si mamat ini disurahkan hendak menyimpan semua senjata ini ditempat yang sulit. Bukan di celah kangkang atau di dalam parit tetapi ditepi busut, di sebalah kedai Kentucky tak jauh dari tempat mat pet berjual beli.

Seantero negara seluruh negeri diberitahu bahaya datang kepalang peri. Senjata menunggu masa dan ketika untuk meletup sendiri. Parang dan bom ini menunggu isyarat untuk terbang melayang-layang memenggal leher ibu dan abang.

Tidak cukup dengan kisah bom dan parang di tepi Sogo, datang pula kesah seorang mamat sudah tertangkap. Bukan di rumah dan bukan di kebun.

Bukan di Kerinchi, bukan di Pandan tetapi di Keramat yang jauh tidak jauh dari jalan. Tempat terletak di sebelah kuil Cina. Mengikut kisahnya, si mamat ini sedang berusaha menanam parang, bom dan senjata.

Wahai adik abang dan kakak, biar hamba kisahkan lagi. Inilah cara, inilah gaya, inilah teknik, inilah strategi untuk menakut-nakutkan rakyat seluruh negeri agar jangan berani turun ke jalan raya.

Adalah bom, adalah parang dipasang sendiri oleh soldadu upahan. Adalah jelas adalah nyata tidak ada sesiapa turun ke jalan raya bersih membawa senjata.

Inilah tipu, inilah helah. Inilah rupa kerja manusia yang di waktu siangnya dia menipu, di waktu malamnya dia menjarah. Biarlah di sini hamba memanjangkan surah. Wahai abang- abang dan kakak-kakak, sila lihat, sila perhatikan gambar parang dan gambar molotov.

Aduhai bodohlah SB yang makan upah. Aduhai SB yang membeli parang. Ushalah sikit. Jangan beli parang dari kedai yang sama. Nampak sangat malas bekerja. Serumpun macam baru dibeli borong dari Kedai Aked Mara di Kuala Kangsar.

Tidak cukup dengan ini, tipu helah gerombolan terbongkarlah sudah. Hendak menipu pun kita wajib pandai di sekolah. Tanyalah lebai Google dari rumah orang sebelah. Nak tahu tentang molotov cocktail, carilah surah.

Bangang terserlah mengarahkan SB membuat molotov memakai botol plastik yang salah. Kenapalah bangang wahai menteri Hishamudin. Molotov cocktail perlu botol kaca. Botol plastik tempat menyimpan kencing sehingga haring.

Aduhai segala hamba Allah, berita yang dirancang oleh gerombolan semua menjadi berita salah. Kenapalah tidak difikir dan tidak ikut usrah. Kenapa penutup botol plastik semuanya warna merah jambu macam kain tudung sang puteri.

Apakah otak, apakah yang salah. Adalah SB bangang atau tak cukup kena tarbiah. Hamba yang menjadi tok perawi kini jadi serba salah. Nak menangis pun ada, nak tersenyum pun salah.

Tidak cukup dengan ini, seantero negeri pun mula diberitahu tentang Jepun akan datang menyerang. Macam Belanda sampai di Melaka. Kereta perisai dibawa keluar. Helikopter berlegar liar. Jalan di kawal siang dan malam. Bas di tahan kereta diperiksa.

Kad pengenalan wajib ada. Beg di buka kereta digeledah macam anjing mencari dadah. Inilah sahaja satu kaedah untuk menakut-nakut rakyat yang sudah bijak bermadah.

Maka akan tercatitlah dalam sejarah tentang tentera yang akan dibawa keluar. Telah didengar khabar berita bagaimana ada jeneral, ada yang mula berkata, tugas tentera bukan untuk gerombolan. Bukan untuk membunuh rakyat, orang kampung, sanak saudara, sahabat dan taulan.

Mengikut tuan yang empunya ceritera, apabila Najib diberitahu duduk perkara. Dia pun gelabah tak tentu hala. Kejap nak jumpa Bersih, kejap berjanji memberi Stadium Negara. Najib berdolak. Najib berdalik. Perangai tak ubah semacam kera yang tercabut ekor di Tasek Bera.

Hambo sebagai tok perawi tidak mahu berlagak sombong. Hamba hanya berniat nak menyambung cerita. Ibu bapa, adik dan kakak jangan senyum, tapi ketawalah terbahak-bahak. Hamba nak royak kisah kumpulan Perkasa yang bukan main ribut melahak-lahak.

Bingar bising macam halilintar membelah busut. Beribu anggota akan dijemput. Untuk membuat onar dan bikin kelam kabut. Rakyat terdengar rakyat lalu rakyat pun menyahut.

Semua mula berkata: "Kami tak takut."

Auta Perkasa sudah terserlah. Maka geng silat pula masuk mencelah. Ini lagi lawak hinggakan kita ketawa mata terbeliak. Jangan menuduh hamba ini tok perawai yang berat sebelah. Tapi inilah hakikat cerita yang telah menjadi sejarah kita.

Perkasa lesap hilang entah ke mana muntah kedarah. Geng silat ramai yang datang tetapi sudah tersalah. Perhimpunan Bersih di Kuala Lumpur tetapi geng silat semua berkumpul di Kuala Pilah. Mereka berzikir, berkelintau memukau, akhirnya ghaib hilang ke negeri entah berentah.

Maka tinggal Pemuda Patriot Berbaju Merah. Hamba diberitahu mereka semua datang kerana makan upah. Apabila tak ramai yang datang berkumpul maka menantu ayah menjadi gelabah. Lalu Mat Bangladesh diberi upah pakai baju merah.

Tak cukup dengan Mat Bangladesh, si Patriot menghina diri lagi. Demonstrasi belum lagi selesai, mereka semua sudah masuk ke dalam kedai Kentuki.

Kepada cucu-cicit yang akan datang zaman berzaman, marilah kita belajar dari alkisah ini. Hendaknya kisah ini akan turun temurunlah. Hendaknya disurahkanlah dari mulut ke mulut, dari laman ke laman, dari blog ke blog, dari Twitter ke Twitter.

Di akhirnya, ini hamba sebagai tok pewaris ingin mengundur diri. Hamba di sini merakam sejarah untuk anak segala bangsa. Nakba dan malapetka tidak akan kita tangisi. Rakyat sudah berani bangun untuk melawan.

Dengarlah wahai yang zalim dan wahai yang jahat; kita saentero negara tidak akan lagi takut. Datanglah taufan, datanglah Perkasa, datanglah silat, datanglah Patriot.

Semua ini hanya kentut-kentut hangat. Setelah malapetaka busuk ini, pergi Bersih akan menyusun lagi. Kalau lapan tuntutan tidak apa-apa, Bersih akan turun ke jalan sekali lagi.

Kisah Teoh Beng Hock lagi nih...

0 org komen
SPRM: Siasatan atau penderaan?
Oleh Adil Mat Selamat

Laporan Suruhanjaya Diraja yang menyiasat kematian Teo Beng Hock amat mengejutkan. Ia memperlihatkan bagaimana proses soal-siasat mampu merosakkan minda seseorang hingga membuatkan mangsa hilang pertimbangan dan membunuh diri.

Jika kita menilai kaedah siasatan itu, mungkin kita boleh membandingkan kaedah soal siasat yang dilakukan oleh rejim ganas seperti tentera dan polis Zionis Israel. Antara kaedah dalam setiap siasatan, pasti akan ada ‘penderaan’.

Penderaan ini boleh berlaku secara mental (tanpa sentuhan) dan fizikal (sentuhan). Kesannya tetap sama walau pun tiada ‘body contact’ anggota penyiasat.

Di Israel, walau pun kaedah ini tidak berperikemanusiaan, pihak Zionis berani menyiarkan secara terperinci kaedah atau sistem soal siasat itu kepada rakyat Israel. Sekurang-kurangnya, warga masyarakat tahu tentang kaedah ini, dan boleh menuntut supaya ia dibatalkan atau diteruskan.

Pihak berkuasa siksa orang?

Bagaimana dengan SPRM dan polis di Malaysia? Adakah kita rakyat diberi maklumat dan pengetahuan tentang kaedah yang telah dan sedang digunakan oleh mereka?

Bukankah mereka ini penjawat awam dalam perkhidmatan awam. Ini bermaksud, tanggungjawab mereka adalah kepada rakyat, iaitu kita. Maka kita berhak untuk tahu dan menilai bagaimana dan apakah kaedah siasatan yang digunakan.

Jika ia bersesuaian, maka laksanakanlah, jika tidak mereka perlu akur dengan keputusan rakyat.

Jika SPRM atau polis ini syarikat sendirian berhad, maka terpulanglah kepada syarikat itu. Mereka boleh buat sesuka hati mereka. Tiada siapa ambil peduli tentang kaedah atau hasilnya. Jika rakyat tidak suka, kita boikot mereka.

Tetapi ia tidak begitu apabila melibatkan hak asasi manusia, dan membabitkan pula perkhidmatan awam.

Rakyat perlu menuntut pihak berkuasa, khususnya dalam kes Teo Beng Hock, supaya SPRM mendedahkan secara visual, bertulis dan rakaman audio bagaimana kaedah siasatan yang dikatakan melampau ini dilakukan kepada khalayak.

Dengan itu, rakyat boleh menilai sendiri, sama ada prosedur mereka benar-benar zalim atau tidak, dan siapakah yang harus dipertanggungjawabkan.

Jangan lari dari tanggungjawab

Pihak SPRM tidak boleh lari dari tanggungjawab dengan mengatakan ia rahsia, sulit atau terkandung dalam Akta Rahsia Rasmi atau ia membabitkan isu keselamatan negara. Rakyat berhak untuk tahu sama ada wang cukai mereka serta wang hasil sumber negara digunakan untuk menyiksa rakyat sendiri atau pun tidak.

Alasan untuk lari dari tanggungjawab tidak boleh diterima kerana kes ini sudah menmgakibatkan kematian, dan mangsanya adalah rakyat Malaysia, dan beliau bukan orang kena tuduh, hanya seorang saksi dalam satu kes yang dikatakan pula tidak kukuh.

Jangan beri alasan kononnya SPRM tiada rakaman video, sama ada visual atau audio semasa sesi soal siasat itu. Jika benar tiada rakaman semasa siasatan, maka jelas kaedah siasatan itu tidak profesional dan tidak mengikut piawaian antarabangsa. Ini tidak boleh diterima sama sekali.

Atau, jika SPRM masih gagal mengemukakan bukti itu, maka kita sarankan kepada SPRM untuk melakonkan semula adegan itu.

Bukankah kerajaan memang suka membuat lakonan semula?
Lakukanlah, agar semua rakyat dapat lihat di mana kesilapannya dan siapa yang harus dipertanggungjawabkan.

Ketua SPRM serta Menteri Dalam Negeri sepatutnya meletak jawatan kerana mereka gagal melaksanakan tanggungjawab dengan penuh amanah, sebaliknya membiarkan kelemahan sistem sehingga menyebabkan kematian seorang insan yang tidak bersalah.

Contohnya, sebuah kapal terbang tidak akan jatuh menjunam hanya kerana satu skru tercabut, sebaliknya kapal terbang itu hanya akan terhempas apabila wujud pelbagai kelemahan dari banyak aspek, sama ada sistem teknikal, kesilapan manusia dan cuaca. Gabungan inilah yang akan mencetus malapetaka. Ini dinamakan rantaian bencana.

Maka dalam kes Teo Beng Hock, rantaian bencananya adalah sistem dan kaedah yang digunakan. Sistem ini bukan ditentukan oleh satu pihak, sebaliknya banyak pihak termasuk institusi dan individu yang bertanggungjawab.

Dengan itu, pendedahan Suruhanjaya Diraja ini jelas membuktikan bahawa wujud kecacatan, kelemahan dan kesalahan penting dalam sistem yang sedang digunakan oleh institusi ‘penting’ seperti SPRM dan polis. – Roketkini.com

Sebut betoi betoi, transformasi... bukan transformers... kahkahkah...

0 org komen
Ini Rupanya Transformasi
Oleh Ahmad Zawawi

Dewasa ini Parti (BN) yang memerintah bersungguh-sungguh benar mahu melakukan Transformasi didalam pentadbirannya. Orang biasa macam saya merasa kecut perut setiap kali perkataan itu disebut pimpinan negara.

Saya percaya ini merupakan satu perkara besar jika tidak masakan ianya disebut oleh orang-orang besar. Tanpa berlengah saya mencapai Kamus Dwibahasa lalu terjumpalah perkataan keramat ” Transformation “ sebelum ia dialih bahasa sebagai transformasi.

Maklumat mengenainya didalam Internet adalah seperti berikut:

“Defination of transformation:

a. The act or instance of transforming

b. The state of being transformed “

Agak lama juga saya berfikir apakah dia sebenarnya transformasi ini. Didalam Rancangan-rancangan bualbicara diAstro AWANI seperti Sudut Pandang, Agenda Awani, Meja Bulat dan sebagainya kerap juga perkataan Transformasi terpacul daripada mulut ahli-ahli panel yang menjadi tetamu rancangan tersebut. Ahli-ahli panel terdiri daripada orang-orang hebat dan termasuk para cendekiawan yang terkenal. Malang sekali makin banyak saya menonton rancangan-rancangan tersebut makin susah saya hendak faham apakah bendanya transformasi itu.

Semalam (19.07.2011) saya berubah angin lalu meninjau ke TV1 dan tv 2. Kedua-dua channel tersebut menyiarkan rancangan secara “live” . TV1 disiar secara langsung musabakah (penghayatan surah-surah al-Qur`an) peringkat Antarabangsa iaitu acara tahunan yang telah ujud sejak zaman Tunku Abdul Rahman Perdana Menteri Pertama lagi manakala di TV2 disiar secara langsung juga satu Rancangan Hiburan Bakat TV berkonsep transformasi.

Saya tidak mempertikai hak pihak berkuasa diRTM dalam menerbitkan rancangan hiburan seperti itu. Yang saya kesalkan mengapa ianya dibuat serentak dengan masa para qari dan qariah mengalunkan ayat-ayat suci dari al-Quran. Apakah yang membuatkan mereka begitu terdesak sehingga rancangan hiburan sebegini tidak boleh ditangguhkan. Apa salahnya Malam Kemuncak Bakat TV itu diadakan setelah kita selesai mengerjakan Ibadat Puasa dibulan Ramadan?

Kita semua maklum orang-orang kita terlalu dahagakan hiburan, maka berduyun-duyunlah mereka berubah keTV2. DiTV1 jika ianya disiarkan juga “live” kenegara-negara peserta antarabangsa saya pasti ramai jugalah orang-orang Islam menontonnya. Para peminat hiburan juga teruja untuk menonton Bakat TV itu kerana Pak Menteri ada hadir sebagai tetamu kehurmat.

Pak Menteri ataupun pegawai-pegawainya diRTM tidak perlu menjawab teguran ini. Saya percaya rakyat gelata yang sudah semakin cerdik akan lebih berminat untuk menukar pemerintah (Reformasi) daripada dikecewakan oleh usaha-usaha seperti yang disebut diatas.

http://ahmadzawawi.wordpress.com

Tabik SPR, sampai EU pun nak mai belajaq kat depa... haha...

0 org komen
Diplomat: EU timbang hantar badan pemantau, SPR tidak wibawa
Oleh Jahabar Sadiq

KUALA LUMPUR — Meskipun Putrajaya terus mempertahankan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), diplomat-diplomat Kesatuan Eropah (EU) sedang mempertimbangkan cadangan untuk menghantar kumpulan pemerhati ke Malaysia ketika pilihan raya umum ke-13 selepas mendapati agensi pengendali pilihan raya itu bukan sebuah badan yang berwibawa.

Pendirian itu dibuat susulan satu taklimat diberikan oleh suruhanjaya itu baru-baru ini.

Pilihan raya umum ke-13 disebut-sebut akan diadakan dalam waktu terdekat.

Beberapa diplomat memberitahu The Malaysian Insider, taklimat Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof beberapa minggu sebelum perhimpunan Bersih 2.0 tidak meyakinkan mereka tentang kedudukannya sebagai sebuah badan berkecuali dengan terus mengatakan mereka sebahagian daripada kerajaan.

“Mereka tidak berwibawa. Abdul Aziz asyik mengulangi ‘kami’ dan ‘kita’ dalam kerajaan ketika taklimat,” kata seorang diplomat EU kepada The Malaysian Insider.

Abdul Aziz merupakan bekas ketua setiausaha Kementerian Dalam Negeri sebelum dilantik mengetuai SPR bermula 31 Disember 2008 selepas kontraknya berakhir.

Seorang diplomat dari satu lagi negara EU mengesahkan taklimat itu dan rumusan yang mereka putuskan.

Malaysia mengadakan pilihan raya umum ke-12 pada Mac 2008.

“(Langkah) itu sensitif tetapi kami sedang memikirkan untuk mengesyorkan pasukan pemerhati agar boleh memantau pilihan raya umum akan datang,” kata beliau dengan merujuk kepada misi pemantau Komanwel yang datang ketika pilihan raya umum 1990.

Pilihan raya umum 1990 merupakan yang pertama sejak krisis Umno 1986/1987 dan turut membawa kepada penubuhan Parti Melayu Semangat 46 (S46) pimpinan Tengku Razaleigh Hamzah dan kewujudan perikatan pembangkang.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak menjemput pasukan pemantau sejak itu dan enggan mendedahkan kepada umum laporan misi itu.

Terdapat beberapa badan pemantau pilihan raya tempatan tetapi menerima kerjasama yang kecil daripada SPR.

Seorang diplomat berkata mereka juga telah mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Bersih 2.0 untuk mendapatkan taklimat mengenai lapan tuntutan mereka.

“Kami ada satu taklimat yang diberikan oleh pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan mengenai perjuangan mereka,” katanya tetapi enggan memberi butiran spesifik mengenai hasil pertemuan itu.

Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan pada 9 Julai lalu berkaitan lapan tuntutan pembaharuan sistem pilihan raya.

Walaupun dihalang dan disekat pihak berkuasa termasuk memutuskan Bersih 2.0 sebagai sebuah pertubuhan haram, penganjur mendakwa telah berjaya menghimpunkan 50,000 orang. Tetapi polis menafikan jumlah itu dengan berkata hanya 6,000 orang hadir.

Apa maksud Nazri Aziz nih... naik risau SPRM... haha...

0 org komen
Nazri: ‘Kematian Teoh tidak berlaku jika siasatan ikut standard’

KUALA LUMPUR, 24 Julai — Putrajaya memperakui bekas setiausaha politik DAP Teoh Beng Hock tidakmati dua tahun lalu jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mematuhi prosedur-prosedur siasatan yang sewajarnya dengan betul.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz (gambar) menegaskan, beliau tetap bersetuju dengan cadangan suruhanjaya diraja kerana apa yang telah berlaku adalah satu kematian.

Pada sidang media Khamis lalu juga, Nazri berkata kerajaan memberi jaminan bahawa tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pegawai yang melanggar prosedur SPRM berdasarkan peraturan dan undang-undang sedia ada.

Katanya, hasil siasatan suruhanjaya itu juga mendapati bahawa tiga pegawai penyiasat yang terbabit dalam kes ini telah menggunakan taktik soal siasat yang berterusan, agresif dan keterlaluan ke atas Teoh yang didapati melanggar prosedur sedia ada.

Dalam satu temu bual hari ini, tegas Nazri, kematian melibatkan Teoh tidak berlaku kalau sisatan dijalankan mengikut standard siasatan yang telah ditetapkan dan menepati piawaian yang memuaskan.

“Apabila berlaku keadaan macam ini kita kena teima hakikat bahwa ada perkara-perkara yang tidak patut dilakukan,” kata Nazri sambil menambah, “saya ingin mencadangkan supaya SPRM yang bekerja rapat dengan badan pencegahan rasuah di Hong Kong supaya mengikut cara mereka bekerja.”

“Dulu mereka belajar daripada kita, sekarang mereka berada di kedudukan nombor satu,” katanya lagi.

Nazri menambah, prosedur operasi standard (SOP) di Hong Kong mempunyai piawaian yang sangat tinggi dan SPRM seharusnya berunding dengan badan pencegahan rasuah berkenaan.

“Ikut dan contohilah mereka,” kata beliau lagi dalam temu bual dengan Mingguan Malaysia edisi hari ini.

“Di Hong Kong tuntutan kepada demokrasi sangat kuat, mereka tidak akan bertolak ansur dengan badan pencegahan rasuah di sana kalau SOP yang diamalkan adalah tidak baik,” kata menteri yang bertanggungjawab atas hal ehwal perundangan dan Parlimen ini.

Nazri juga berkata, kerajaan perlu mengakui bahawa sudah tentu ada kelemahan dalam sistem semasa.

“Jangan nafi. Saya bukan tidak hendak mempertahankan pegawai-pegawai ini tetapi saya percaya dan tahu ada perkara yang berlaku.

“Berdasarkan laporan yang kita baca jelas menunjukkan bagaimana siasatan dijalankan secara berterusan,” katanya yang turut mahu SPRM membetulkan diri.

“Dunia dahulu mungkin berbeza, orang tak banyak buat aduan, aliran maklumat juga sangat perjalan, tetapi sekarang apa saja berlaku sekelip mata, semua orang tahu. Mereka mesti berubah,” katanya lagi.

Suruhanjaya siasatan terdiri daripada lima anggota diketuai oleh seorang hakim telah menjalankan prosiding siasatan selama 50 hari dan memanggil 70 saksi.

Teoh, 30, setiausaha politik kepada Exco Selangor Ean Yong Hian Wah ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat SPRM Selangor yang terletak di tingkat 14, plaza berkenaan.

Bagaimanapun menurut Nazri, beliau tidak melihat imej SPRM terjejas dengan penemuan siasatan diraja atas alasan dalam mana-mana organisasi ada segelintir kakitangan yang membuat sesuatu tidak mengikut peraturan.

“Namun pada saya ia tidak menjejaskan kerja baik yang selama ini dilakukan SPRM untuk membendung rasuah,” katanya.
Related Posts with Thumbnails