Saturday, March 31

Kesilapan Najib yang paling dahsyat... kahkahkah...

2 org komen
Bagi puak maksum moral BN, tinggalkan isteri, seks luar nikah dan korupsi tidak apa!

Korupsi dan mencuri dari rakyat bukanlah isu. Apa yang menjadi perhatian dalam dunia politik di Malaysia hari ini adalah mereka yang mendakwa diri suci dari segi moral (maksum) adalah seksualiti yang dianggap berdosa. Dan memberi hukuman sedemikian adalah mereka yang mempunyai kuasa terhadap media.

Menyeleweng wang rakyat bukanlah satu dosa. Laporan Ketua Audit bukan suatu yang penting untuk dikaji, meluluskan akta baru untuk menggantikan akta lama yang menindas dan lapuk bukanlah keutamaan.

Tetapi menuduh siapa yang biseksual dan melakukan dosa seks merupakan strategi berkesan bagi ahli politik melalui agen mereka dan mereka yang maksum.

Teka siapa mereka berdua ini


Setakat ini, ada dua- seorang lelaki dan perempuan telah diberi ruang yang luas di forum awam melalui media propaganda untuk menuduh Anwar Ibrahim sebagai lelaki yang mempunyai nafsu seks yang jelik.

Jenaka? Bodoh? Pelik? Atau adakah mereka sudah gila? Bayangkan, dua daripada 27 juta manusia memberitahu dan mendesak mereka tidak patut memilih DSAI sebagai perdana menteri kerana mereka tahu bahawa dia adalah seorang biseksual.

Adakah dua orang yang mendakwa diri penjaga moral bangsa ini tidak tahu bahawa persepsi awam akan dipengaruhi oleh 3 parti pembangkang yang mempunyai ramai penyokong yang terdiri daripada mereka yang terkenal, ahli veteran yang kuat semangat berserta jutaan lagi ahli ketiga-tiga parti politik ini,

Tambahan pula, ingatkah pada peristiwa mengusung tilam keluar masuk mahkamah pada suatu masa dulu? Tidakkah mereka yang maksum ini tahu bahawa drama dalam mahkamah yang baru ini hanya menjadikan penyokong puak Pakatan semakin meningkat.


Malah, episod rakaman video Datuk T telah banyak membantu pihak pembangkang.

Ia hanya boleh disimpulkan bahawa puak yang maksum ini hanya menjadikan pembangkang ruang menjadi lebih popular sebelum PRU ke-13. Terima kasih sajalah walaupun parti pembangkang boleh sahaja Berjaya tanpa publisiti yang diberi dan nasihat daripada puak maksum kebangsaan kita ini.

Pertolongan yang besar

Sekarang berbalik kepada BN, kenapa pemimpin mereka tidak belajar dengan cepat dan menjadi lebih bijak. Tidakkah mereka nampak episod liwat satu persatu hanya memburukkan reputasi BN? Jadi kenapa memberi ruang yang banyak kepada puak maksum ini untuk bersuara di media kerajaan?


Adakah pemimpin BN sudah pekak? Mungkin tidak kerana rakyat sudah matang dan pendapat mereka pada ketika ini antaranya:

Siapa peduli tentang nafsu seks, biseksual, heteroseksual atau tak ada nafsu seks langsung. Apa yang kami, rakyat mahu adalah untuk mendapat pemimpin yang tidak korupsi dalam pentadbiran untuk bangsa dan rakyat bagi progres, kemajuan dan harmoni- sesuatu yang seluruh rakyat Malaysia boleh nikmati tanpa diskriminasi ataupun sekatan.


Ramai yang membidas puak maksum ini dengan berkata:

Bagaimana pula bagi mereka yang mengadakan seks diluar nikah?

Bagaimana pula bagi mereka yang meninggalkan isteri mereka untuk perempuan lain? Atau bagaimana pula bagi mereka yang dirakam melakukan aksi seks di dalam video.


Ada pula yang berkata, lupakan tentang seks dan dosa. Bagaimana pula dengan dosa pada rakyat marhaen tanpa malu melalui korupsi, salah urus tadbir, penyalahgunaan dan banyak lagi.

Aiyoyoooh BN, kenapa begitu muflis dengan strategi politik?

Cakaplah sesuatu dan buat sesuatu kepada 27 juta orang rakyat supaya mereka boleh hormat dan menyokong anda!

Malaysia Chronicle

Menabung dari buaian, 28 tahun jadi jutawan...

0 org komen
Syabas bangsa UMNO, sabaq laa...
Kali ni anak Najib... tunggulah besok2 ni anak korang pulak jadi jutawan...
Kahkahkah...
Kahkahkah...

Tentu bangsa UMNO berbangga, anak bangsa kaya berjuta-juta...
Tunggu la pulak giliaq hangpa, yang akan kaya entah bila...
Maklum ja la, UMNO tu kan ka pembela bangsa...
Kahkahkah...
Kahkahkah...


**************************

Manipulasi saham: Adakah anak Najib menggunakan nama keluarga bagi meraih kekayaan?

Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara Tony Pua telah menggesa Suruhanjaya Keselamatan untuk menyiasat Nazifuddin Najib, anak lelaki kedua perdana menteri Malaysia, bagi memanipulasi saham.

Nazifuddin yang berusia 28 tahun telah mengejutkan ramai pihak apabila beliau mengumumkan akhir tahun lalu di dalam entri yang agresif terhadap lembaga firma perusahaan kayu yang tenat Harvest Court Industries, mencetuskan harga saham yang melonjak naik.

Beberapa minggu kemudian, di tengah-tengah aduan dan panggilan daripada pihak profesional pasaran bagi tadbir urus dan pengawasan yang ketat, Nazifuddin meletak jawatan dari lembaga Harvest tetapi berikrar untuk menjaga saham beliau. Walaupun begitu, saham Harvest yang telah meningkat sebanyak 2.575 peratus disebabkan pengumumannya jatuh mendadak dengan perletakan jawatannya.

Supercomnet


Satu insiden kedua yang serupa melibatkan Supercomnet Technologies Bhd mencetuskan syak wasangka bahawa Nazifuddin ingin menggunakan nama keluarganya untuk membuat wang dengan mengorbankan peruncit kecil dan penonton.

Berita terbocor bahawa anak Najib telah diberi pilihan untuk memperoleh 18.66 peratus daripada Supercomnet. Dua hari kemudian, Nazifuddin menolak tawaran itu dan harga saham Supercomnet kemudian jatuh mendadak.

"Ia adalah sekeras-kerasnya kecuaian pada bahagian kedua-dua pemegang saham yang sedia ada dan Nazifuddin dalam memastikan maklumat penting disediakan kepada pelabur secara tepat pada masanya. Nazifuddin yang benar-benar pelik telah menarik balik penerimaan 'pilihan untuk membeli' 18.66 peratus daripada syarikat itu, hanya untuk menolak cadangan itu dalam tempoh 48 jam adalah amat jelas mencurigakan dan mesti segera disiasat," kata Tony dalam satu kenyataan.

"Soalan yang perlu ditanya ialah siapa yang membuat banyak wang daripada pelaksanaan keseluruhan tersebut - dengan membeli saham sebelum pilihan perjanjian tersebut telah diumumkan pada petang Isnin dan kemudiannya menjual saham tersebut sebelum penolakan tawarannya telah diumumkan pada pagi Selasa"

Deepak juga: Amat keterlaluan


Selain dari Nazifuddin – satu lagi personaliti ialah Deepak Jaikishan yang lembut - juga telah mendapat manfaat daripada hubungan dengan keluarga Najib. Dikenali sebagai "Toy Boy" kerana keakraban beliau dengan isteri Najib Rosmah Mansor,

Perjanjian mega tidak tentu minyak dan gas Deepak yang melibatkan penapis kecil air Envair telah menjadi bahan ketawa ramai orang sebagai minat spekulatif dalam pasaran saham Malaysia yang kecil.

Walaubagaimanapun, pihak profesional industri tidak geli hati, dengan menuduh keluarga Najib membawa keburukan ke dalam pasaran saham Malaysia yang sudah gelap, yang ketinggalan jauh dibelakang jiran yang terdekatnya, bursa Singapura yang telah berjaya menangkap beberapa pasaran besar atau mendapat penyenaraian serantau.

Malaysia Chronicle

Daim ni bela Hantu Raya kot... kahkahkah...

2 org komen
Awas, Kata-Kata Daim Mula Memukau PR….

"Salam. Tertanya-tanya adakah Daim ingin popular sebagai penganalisis politik yang realis, dan melupakan hubungan 3 seginya - Daim, Mahathir, Najib? Memang ramalan Daim "menjadi" untuk PRU12 (2008), namun adakah niat Daim boleh kita samakan dengan realiti politik pasca 2008?

Adakah Daim, dengan ramalannya dan hasil analisisnya bahawa pada PRU13 nanti hanya 3 negeri yang selamat bagi UBN - Johor, Melaka, dan Pahang, Daim berniat ingin menghancurkan legasi UBN yang pernah menjadi lubuk hartanya?

Dalam hati kecil saya, seolah-olah ada "hidden agenda" Daim apabila berkata-kata hanya 3 negeri yang selesa untuk UBN, selain Pulau Pinang dan Kelantan kekal di bawah UBN. Adakah Daim rela kerusi PM di Putrajaya diduduki oleh musuh no 1 beliau, Anwar Ibrahim?

Senarionya begini, adakah SPR benar-benar bebas? Adakah SPR akan patuh kepada syor-syor PSC yang akan dibentangkan pada 10 April ini? Memang SPR telah setuju, tentunya Najib telah pun merestuinya akan menggunakan calitan dakwat kekal untuk PRU13 nanti. Cuba kita tanyakan lagi, mengapakah mereka bersetuju dan akur? Adakah Najib sanggup menggadaikan kuasanya dengan terlaksananya penggunaan calitan dakwat kekal ini? Maksudnya mereka telah pun yakin bahawa pelaksanaan calitan dakwat ini tidak akan menjejaskan undi terhadap UBN.

Kita boleh kaitkan dengan gerakan pemutihan PATI oleh KDN, dan dengan kerjasama dengan JPN, didakwa ratusan ribu PATI diberi kad pengenalan. Jika andaian ini tepat, UBN tidak harus runsing dengan calitan dakwat.

Pemimpin PR dan blogger PR juga ada mendedahkan bagaimana SPR memanipulasi daftar pemilih tanpa kita sedari. Juga bagaimana SPR melaksanakan pembetulan sempadan SPR dengan sempadan negeri. Perpindahan alamat juga didakwa sedang giat dilakukan di negeri-negeri dikuasai PR.

Jadi, apabila Daim dalam wawancaranya yg terkini mengatakan bahawa hanya 3 negeri yang selesa bagi UBN jika berlaku PRU13, sebenarnya Daim berhasrat untuk melekakan PR dan supaya PR berasa selesa bahawa Putrajaya telah confirm jatuh ke tangan PR.

Kita dapat merumuskan yang Daim berniat untuk mengalih perhatian terhadap agenda tersembunyi SPR terhadap daftar pemilih yang akan digunakan untuk PRU13 nanti.

Hemat saya, Daim menyedari bahawa dasar transformasi Najib lebih berupa retorik dan segala pemberian wang dan projek serta janji Najib tidak mampu lagi mengubah persepsi sebahagian besar rakyat terhadap kebobrokan UBN. Talian hayat terakhir dan ampuh UBN ialah SPR dan daftar pemilih, termasuk undi pos.

Begitu juga dengan gerombolan yang diketuai Nalla untuk menelanjangi kegiatan sex tersembunyi Anwar dengan dibantu peguam Muhammad Shafee, antara tujuannya untuk mengalihkan tumpuan PR dan rakyat daripada daftar pemilih yang begitu meragukan itu.

Oleh itu, bangunlah dari lena dan angan-angan. Usahlah seronok akan kejayaan Rafizi embongkar skandal Fidlot itu. Memang usaha Rafizi itu boleh kita kalungkan bunga atas kegigihannya hingga jatuhnya Shahrizat. Tapi, ada tugas yang lebih besar dari itu, jika isu daftar pemilih ini tidak diselesaikan dan didedahkan, angan-angan ke Putrajaya hanyalah fatamorgana.

http://helangjagat.blogspot.com

Kali pertama Mahathir cakap benda betoi... kahkahkah...

2 org komen
Dr M akui: Umno kekurangan cerdik pandai Melayu

Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad akhirnya mendedahkan. Pimpinan tinggi Umno sengaja menahan golongan bijak pandai melayu sebagai rancangan untuk terus berkuasa antara sesama mereka, dan mengakibatkan keadaan sekarang bila parti kekurangan bakat baru terutama di peringkat tertinggi.

“ Sejak berdekad yang lalu, Umno tidak membenarkan mereka yang bijak menganggotai parti. Sebab itu ramai doktor masuk PAS. Ini membuatkan susah untuk Umno mendapat calun sesuai untuk menjamin kemenangan dalam pilihanraya.” Mahathir memberitahu Bernama rabu lepas.

Siapa patut dipersalahkan

Tapi Mahathir ialah bekas PM dan presiden Umno selama 22 tahun,dari 1981 hingga 2003, maka bertanggungjawab bagi sebahagian besar polisi yang membentuk Umno sehingga kini.

Samada kita suka atau tidak, Umno mempunyai reputasi buruk berdasarkan perkauman dan agama untuk memenangi kaum etnik terbesar dinegara ini-orang Melayu.

PM Najib Razak, khasnya, di cerca sebagai “jaguh talam dua muka” kerana menyokong tumbuhnya kumpulan NGO extremis hak ultra Melayu seperti Perkasa dan anti Kristian seperti Jati, sambil pada masa yang sama, menyebut2 polisi kesederhanaan kepada masyarakat antarabangsa.

Mahathir juga menggesa pemimpin Umno supaya meninggalkamm amalan hanya memilih ketua bahagian untuk bertanding. Komen ini timbul ketika Najib mula pusingan terkahir dalam memilih calun2 boleh menang untuk pilihanraya umum 13 yang dijangka tahun ini.

“Kita harus terima calun yang baik, samada mereka ahli Umno atau tidak.Kita mahu orang yang layak dan berbakat, kemudian baru kita boleh membentuk kerajaan yang berupaya,” kata Mahathir.

Perselisihan dalaman

Pemimpin pembangkang tidak terkejut dengan komen Mahathir, dan merasa kan beliau cuba mempengaruhi keputusan Najib berkenaan calon2 , daripada mengubah Umno.

“Umno sedang mengalami perselisihan dalaman paling teruk.Dalam semua negeri yang mereka perintah, sekurang kurangnya ada 2 kumpulan yang berlumba lumba untuk kuasa. Semua mahu calun mereka dipilih.Dalam politk, jika tiada kerusi samada di Parlimen atau Dewan Undangan Negeri, maka ibarat harimau tak bertaring. Mahathir ialah salah seorang dari panglima perang.Najib juga.Mereka ada kem mereka dan akan cuba memberi kan penyokong mereka sebahagian dari kerusi tersebut.

Malaysia Chronicle

BONGKAR: Ketua Pemuda UMNO Penang halau Melayu Bagan

1 org komen
BONGKAR! SHAIK HUSSEIN HALAU MELAYU

Assalamualaikum,

Salam Sejahtera.

Paku dulang, paku serpih. Mengata orang tapi dia yang lebih. Nak tau?hehehehhe. Cerita Ketua Pemuda Pulau Pinang, Shaik Hussein Mydin memberi amaran kepada Guan Eng agar memulangkan semula tapak masjid berkenaan kerana ia boleh mencetuskan isu perkauman. "Saya tidak kisah jika dia nak buat pembangunan macam mana rupa sekalipun tetapi tapak masjid Bayan Mutiara jangan kacau, ini perkara serius. Ia milik orang Islam," tegasnya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat UMNO Pulau Pinang di sini hari ini.(Utusan Online).

CT cuma nak kata, Shaik Hussein ni juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Bagan. Apa plak cerita Tanah Wakaf Abdul Qader Jalan Mengkuang, Bagan? Bukankah beliau berkrompomi dengan Ketua UMNO Bahagian Bagan dan beriya-iya menghalau penduduk Melayu keluar daripada Tanah Wakaf tu? Jangan Tipu? Orang kampong semua dah tau!!! Tujuan untuk menjalankan Projek Pangsapuri puluhan juta ringgit! Yang pasti, projek tersebut dapat ke siapa erk?

 

Jangan cakap tak serupa bikin!kahkahakahakaha! Tunggu pembongkar selanjutnya..heheheheh

PECAH REKOD: Menabung dari kecik nak beli Porsche...

0 org komen
Anak Nazri menabung sejak kecil ke beli kereta mewah Porche?

Menteri di Perdana Menteri Jabatan Nazri Abdul Aziz digesa mendedahkan sumber dana untuk pembelian sebuah kereta Porsche dan sebuah kenderaan MPV mewah yang digunakan oleh anaknya dan pegawal peribadi anaknya semasa didakwa berlaku insiden seorang pegawal keselamatan dipukul malam Selasa lalu.

Dalam hal ini, Naib Presiden PKR, N Surendran berkata ia juga menjadi tanggungjawab Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengotakan janjinya untuk pembaharuan dan kerajaan yang bersih.

"Ini boleh dilakukan dengan mengarahkan Nazri membuat pengisytiharan penuh asetnya," tambah Surendran dalam satu kenyataan hari ini.

Surendran berkata tindakan tergesa-gesa polis untuk membersihkan anak Nazri - Mohamad Nedim - daripada sebarang salah laku - seperti yang dilaporkan beberapa akhbar Sabtu lalu - hanya menimbulkan lebih banyak kecurigaan dan keraguan mengenai apa yang sebenarnya berlaku di kondominium mewah itu pada malam 20 Mac.

"Adakah polis cuba melindungi reputasi Umno dan kerajaan?" soalnya sambil menambah bahawa rakyat berhak meminta satu siasatan menyeluruh dan saksama dijalankan terhadap kejadian tersebut.


Katanya, kenyataan OCPD Brickfields Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid tidak konsisten dengan laporan-laporan awal bahawa anak Nazri dan pengawal peribadinya yang memukul pengawal keselamatan tersebut.

"Juga telah dilaporkan bahawa terdapat rakaman CCTV keseluruhan kejadian tersebut. Apakah yang didedahkan dalam pita CCTV tersebut?" soalnya.

Surendran juga mendakwa ia telah menjadi amalan standard bagi pihak polis tergesa-gesa mempertahankan pemimpin BN atau saudara mara mereka yang disyaki melakukan jenayah.

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com

TERHOT: Laman web FAM di godam... kahkahkah...

1 org komen
Laman web FAM digodam

LAMAN web Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) digodam oleh pihak tidak bertanggungjawab semalam.

Laporan BERNAMA menyebut, laman web itu digodam dengan kata-kata yang meluahkan rasa kecewa dengan kepimpinan badan indu itu.

Turut dimuat turun dalam laman web itu adalah klip video dan undian meminta kepimpinan tertinggi FAM meletakkan jawatan.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Aizzudin Ahmad, bagaimanapun tidak dapat dihubungi untuk mengesahkan perkara itu.

Berita Hairan

KANTOI: SPR kata dia ni dah mati... kahkahkah...

0 org komen
Keratan akhbar Suara Keadilan edisi 58.

Nama hilang daftar pemilih, SPR maklum Ivan Ho sudah ‘mati’

KUALA LUMPUR 30 Mac: Seorang pengundi terkejut apabila mendapati beliau sudah mati mengikut daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Ia terbongkar apabila Ivan Ho Heng Thong, 54, melalui Setiausaha Ranting KEADILAN Taman Pekan Baru, Delren Douglas membuat semakan ke atas punca kehilangan nama Ivan dari daftar pemilih sebelum ini.

Kata Delren, Ivan cuba mendaftar namanya sebagai pemilih di pejabat pos Pudu pagi tadi tetapi tidak boleh kerana pernah mendaftar sebelum ini manakala laman web SPR juga tiada rekod.

“Saya kemudian ke pejabat SPR Putrajaya. Mengikut mereka, Ivan dikeluarkan daripada senarai pengundi kerana beliau Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mengisytihar mati oleh JPN,” katanya kepada KeadilanDaily, hari ini.

Berita kehilangan nama Ivan Ho disiar Suara Keadilanedisi 58 sekitar dua minggu lalu. Beliau membuat laporan di balai polis Kota Damansara 10 Maclalu selepas menyedari namanya hilang dalam daftar pemilih walaupun pernah lima kali mengundi di Bukit Lanjan.

Beliau juga mengundi pada pilihan raya (PRU) ke-12 pada 2008.- KD

ANEH: Wajah Bayi Macam Makhluk Asing...

0 org komen
Bayi Wajah Ganjil Dilahirkan di Nigeria

Seorang ibu berusia dalam lingkungan 30-an di Iyin Ekiti, Nigeria melahirkan seorang anak yang kelihatan seperti gambaran makhluk asing dalam filem, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Ibu itu yang sudah mempunyai dua anak, hamil selama 13 bulan sebelum dia melahirkan anak ganjil tersebut di sebuah hospital di sini menerusi pembedahan pada pukul 2.15 petang pada Khamis lalu.

Kelahiran bayi itu mencetuskan kekecohan di hospital berkenaan kerana beberapa pegawai perubatan membincangkan keganjilan bayi berkenaan.

Pesuruhjaya Kesihatan Negeri Ekiti, Dr. Wole Olugboji mengesahkan kelahiran bayi tersebut.

“Terdapat seorang wanita yang melahirkan seorang bayi ganjil di Hospital Besar Iyin. Bayi itu sudah meninggal dunia tetapi ibunya okey,” katanya

Menurutnya, ubat sedatif diberikan kepada ibu itu supaya dia tidak sedarkan diri selepas melahirkan anak tersebut bagi memastikannya tidak melihat anaknya yang ganjil.

Akhbar Vanguard mendapat maklumat bahawa suami wanita tersebut bersetuju supaya pengebumian dilakukan terhadap bayi ganjil itu dengan segera.

Satu sumber memberitahu akhbar tersebut bahawa bayi ganjil itu mempunyai dua mata yang membonjol dan beberapa helai rambut di dahinya.

Bayi itu tidak mempunyai otak. Satu lagi sumber menyatakan bahawa bayi itu terlalu kecil semasa dilahirkan.

- Agensi

Lelaki ni sembelih dua kawan dia...

1 org komen
OLIER SHEKS dibawa keluar dari Mahkamah Tinggi Seremban selepas dijatuhi hukuman gantung semalam.

Lelaki sembelih dua rakan dihukum gantung

SEREMBAN – Seorang lelaki warga Bangladesh dihukum gantung oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam selepas didapati bersalah menyembelih dua rakan senegaranya sehingga mati di sebuah asrama pekerja di Taman Kemuning, Senawang dekat sini tiga tahun lalu.

Olier Sheks Awoyal Sheks, 28, hanya mampu mengalirkan air mata selepas keputusan itu dibacakan oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Ahmad Nasfy Yasin.

Dia yang baru tiga bulan bekerja di sebuah kilang juga dihukum penjara 10 tahun kerana menyebabkan kecederaan yang boleh mendatangkan kematian terhadap seorang lagi mangsa.

Ahmad Nasfy dalam penghakimannya berkata, selepas membuat penelitian terhadap semua bukti dan keterangan daripada saksi yang terlibat, mahkamah tidak mempunyai pilihan selain menjatuhkan hukuman gantung sampai mati.

Mengikut pertuduhan, Olier Sheks didakwa membunuh Abdul Kadir Fazer Ali, 22, dan Shahin Md. Amir Hossain, 24, di sebuah asrama pekerja di Taman Kemuning, Senawang dekat sini pada pukul 2 pagi hingga 4.10 pagi, 15 September 2009.

Dia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum gantung sampai mati jika disabitkan dengan kesalahan.

Kosmo

Video Tragis: Pengunjung Pantai Dibaham Paus Hidup-hidup

1 org komen
Sesungguhnya, setiap yang hidup itu, telah pun ditetapkan oleh Allah S.W.T akan mati juga seperti yang telah tertulis dalam takdir Illahi.

Namun, tiada siapa yang mengetahui bila, waktu dan saat kita semua akan mati kerana itu semua adalah rahsia dari Allah.

Sebuah video yang menyayat hati, benar-benar meruntun perasaan sedih tatkala melihatkan insiden tragis yang menimpa ke atas seorang lelaki yang sedang bergembira di tepi pantai.

Lokasi dalam video itu tidak dapat dikenal pasti tetapi penulis yakin, kejadian itu berlaku di negara Arab.

Seorang pengunjung pantai kelihatan gembira untuk menikmati aktiviti riadahnya di tepi pantai.

Bagaimanapun, kuasa Allah mengatasi segala-galanya apabila seekor ikan paus pembunuh berenang ke tepi pantai dan seterusnya membahan lelaki tersebut!

Subhanallah! Tiada apa yang mampu diungkapkan melainkan istighfar yang mendalam dalam hati.

Semoga kejadian ini dapat kita sama-sama jadikan iktibar dan berdoa semoga Tuhan sentiasa memberi perlindungan kepada diri kita setiap masa. Insyallah. - Mynewshub

Friday, March 30

Agak-agak, Mahathir teriak time ni pasai apa? Hehe...

0 org komen
Mahathir Yang Terus Terlupa Dan Nyanyuk

Sekonyang-konyang Mahathir Mohamad mulai sedar kesilapan demi kesilapan yang beliau lakukan sebelum ini.

Kesedaran itu beriringi dengan perjalanan usianya yang sedang menuju ke takah bongkok tujuh. Walaupun beliau tidak akan mengaku pernah melakukan kesilapan tetapi hakikatnya beliau tidak dapat lari dari itu.

Hari ini beliau meminta Umno membuka peluang untuk para profesional memimpin parti berkenaan. Katanya cawangan hendaklah memberi laluan kepada cendekiwan untuk menyertai parti itu dan seterusnya menjadi pemimpin.

Kenapa baru hari ini Mahathir merasai pentingnya golongan profesional perlu diterima untuk menjadi pemimpin parti itu. Apakah kerana hari ini parti itu sudah miskin pemimpin. Atau cendekiwan dan golongan profesional telah makin menjauhi Umno?

Dua perkara yang menyebabkan ini berlaku dan Mahathir kena akui tanpa prajudis. Nasib yang menimpa Umno hari ini ialah kerana diri beliau. Kerana perbuatan brutal beliau sendiri.

Bukankah yang menghalang para profesional menguasai Umno beliau sendiri. Yang mengajar Umno mencantas pemimpin bistari beliau sendiri. Yang mengkhianati bakal-bakal pemimpin beliau sendiri.

Siapa yang membunuh masa depan Musa Hitam dalam Umno? Siapa yang membunuh masa depan Tengku Razaleigh Hamzah dalam Umno. Dan siapakah yang mengkhianati Awnar dan membuangnya dari Umno? Bukankah Mahathir?

Tidakkah mereka ini adalah tokoh profesional dan cendekiwan? Bukan itu saja sebahagian dari pemimpin Umno telah dimusnahkan oleh Mahathir kerana mereka tidak sedia menjadi Pandir kepadanya?

Betapa Umno kehilangan barisan kepimpinan yang terlatih gara-gara Mahathir bertindak kejam membunuh ketiga-tiga mereka itu. Membunuh Musa Hitam menjadi pegawai kerajaan yang kagum dengan Musa menjadi konfius. Membunuh Tengku Razaleigh menyebabkan rangkaian ekonomi dibina TEngku Razaleigh terputus.

Membuang Anwar menyebabkan barisan kepimpinan muda yang profesional, komited dan berwawasan dan Islamik mufarakah dari Umno?

Jadi kalau Umno kasih dengan pemimpin cerdik, berprinsip, bermaruah...salahnya salah siapa? Jawabnya Mahathir lah. Mahathri pula tidak sesekali membuang pemimpin yang huduh, jelek, moral buruk kerana mereka itu akan menjadi pandir dan upih politiknya. Mahathir sengaja mengekalkan mereka yang korup, ada skandal untuk dijadikan umpan dan aset bagi menjadi pengawal dan penjujung termasuk penjilat buntutnya.

Makanya Mahathri jangan kesal kalau Umno hari ini tiada pemimpin bertaraf tokoh seperti ketiga orang itu. Mahathir jangan kesal kalau golongan profesional tidak berminat dengan Umno. Seruan Mahathir itu sudah terlewat. Beliau cuba memanggil orang-orang cerdik dan berkualiti menyertai Umno setelah bakanya dibunuh sendiri olehnya.

Seruan itu juga sudah terlewat. Disaat Umno sudah penghujung baru Mahathir bingas dan tersedar untuk membawa pemimpin parti itu.

Hari ini untuk pengetahuan Mahathir orang layak untuk jadi pemimpin Umno adalah orang-orang seperti Inchek Ibrahim Ali, Ezam Mohamad Nor, Hassan Akidah, Zul 9/10 dan sekalian orang sejenis dan sewaktu dengannya termasuk dua tiga ekor Keling dan seekor Cina. Hanya mereka ini sesuai dan layak berada dalam Umno.

Saya yakin kesedaran Mahathir dan ingin kepada golongan profesional itu tidak akan memecah liru mereka. Malahan mereka menganggap seruan Mahathir itu sebagai orang yang bercakap dalam mengigau setelah tidur saat hujan gerimis.- MSO

BERGAMBAR: Samseng impot UMNO Pulau Pinang

2 org komen
GEMPAR!! Umno NS Bertanggungjawab dalam insiden Serangan ke atas KM P.Pinang!

Oleh: edyesdotcom

Antara yang memakai baju dan topi Pemuda Umno NS bergambar ketika berkumpul sebelum melakukan jenayah serangan terhadap ketua Menteri PP.

Jelas terakam penjenayah yang menyerang dengan 'senjata' wartawan dalam kejadian tersebut

bersiap sedia untuk menyerang


Kenderaan dari NS

Antara pemimpin yang hadir ketika Umno berkumpul sebelum serangan


wajah penjenayah jelas terakam tetapi apa tindakan polis dan umno ?

Serangan fizikal sehingga serbu ke kereta ketika Ketua Menteri baru sampai

Penyerang majoriti terdiri dari pemuda berkemeja dan bertopi tertulis Pemuda Umno Seremban

Wartawan diserang beramai - ramai dan dipukul dihadapan awam tetapi polis hanya berdiam

Antara remaja (disyaki) bawah umur turut terlibat 

Kenyataan Media
28 Mac 2012

Umno NS BERTANGGUNG JAWAB KE ATAS INSIDEN SERANGAN KETUA MENTERI P.PINANG.

Parti Keadilan Rakyat Rembau menggesa Umno (Seremban) Negeri Sembilan mengambil tanggungjawab penuh dengan memohon maaf dan mengambil tindakan dengan terhadap ahli dan pemimpin mereka yang terlibat dalam serangan bersifat perkauman terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang. Dalam kejadian tersebut beberapa orang telah cedera termasuk seorang wartawan yang dipukul beramai ramai oleh penyerang.

Bersama kenyataan media ini di sertakan sebahagian bukti bergambar yang mengaitkan ahli dan pemimpin Umno (Seremban) N.Sembilan terlibat dalam kejadian tersebut. Dalam gambar tersebut jelas kelihatan penyerang mengenakan kemeja dan topi tertulis Pemuda Umno Seremban.

Pada hari yang sama (berdasarkan maklumat yang ada) sememangnya pemuda Umno dari Negeri Sembilan berada dan berkumpul dalam program yang turut melibatkan pemimpin Umno Pulau Pinang. Selepas program tersebutlah mereka ramai - ramai berkonvoi dan melakukan jenayah serangan 'gaduh gempar di tempat awam'. Ini jenayah serius kerana serangan jenayah ini dilakukan kepada Ketua Menteri P.Pinang dalam majlis rasmi.

Terdapat banyak rakaman boleh disaksikan dalam internet termasuk seperti You Tiub yang jelas penyerang dari Umno ini menjerit perkataan lucah dan menghina bersifat perkauman.

Telah dibuat beberapa laporan polis namun amat mengecewakan tidak ada tindakan serius diambil selepas itu. PKR Rembau juga akan membuat satu lagi laporan dengan menyerahkan bukti bergambar kepada pihak polis.

PKR Rembau mencabar Umno (Seremban) Negeri Sembilan untuk mengambil tanggungjawab penuh memohon maaf secara terbuka seterusnya menamakan semua ahli dan pemimpin mereka yang terlibat termasuk yang dibawah umur. Umno juga harus mengambil tindakn disiplin terhadap mereka jika Umno tidak merestui tindakan tersebut jika tidak jelas Umno sendiri terlibat dan merestui jenayah ini.

Rakyat diseru menilai insiden ini sewajarnya dan menjadikan ini satu lagi alasan kukuh untuk menolak Umno khususnya di N.Sembilan. Jelas Umno menjadi pelindung kepada gangsterisme dan mendidik anak anak muda termasuk bawah umur untuk menjadi penjenayah keganasan.

Sekian.

che'Gubard
Parti Keadilan Rakyat Rembau

* kenyataan ini dibacakan dalam sidang media pada 28 Mac , 11.30 pagi di Rahang, Seremban. Sidang media dihadiri oleh che'GuBard (Ketua Cabang Rembau),Ust Norazman Ahmad (Ketua Penerangan PAS NS), Sani Md Shah (Ketua AMK Rembau), Sharul (AJK PKR Rembau), Zubir (Pengarah P.raya PKR Rembau)

edyesdotcom.blogspot.com

Sedap betoi artikel ni tibai UMNO... kahkahkah...

2 org komen
Kalau sudah 55 tahun memperjuangkan Melayu gagal, UMNO akan terus gagal

Oleh Aspan Alias

Sejak saya mengambil keputusan menyertai pihak alternatif melalui Parti Tindakan Demokratik (DAP) banyak rakan-rakan yang datang menemui saya untuk bertanya berbagai-bagai persoalan tentang tindakan saya itu. Rata-rata yang datang bertanya itu adalah dikalangan mereka yang telah berkawan dan bersahabat dengan saya sejak puluhan tahun dahulu.

Rakan-rakan yang jauh bertanya kepada saya melalui email dan talipon dan memahami saya setelah saya memberikan kefahaman yang sebetulnya.

Apa yang saya nampak mereka lebih bertanya kenapa saya memilih untuk tidak lagi bersama UMNO. Jarang-jarang mereka bertanya kenapa pilih DAP kerana mereka juga memahami yang DAP itu adalah sebuah parti yang berpengalaman dan telah berusia hampir 5 dekad lamanya. Mereka memahami yang DAP telah melalui semua ujian dan dugaan untuk ‘survival’ nya kerana tekanan dan momokan oleh pihak pemerintah terhadap parti itu tidak henti-henti dilakukan oleh pihak yang takut dengan perkembangan pengaruhnya, lebih-lebih lagi sejak akhir-akhir ini.

Ramai mahukan saya memberikan mereka sebab kenapa tidak lagi mahu bersama UMNO. Ada setengahnya saya jawab sambil berjenaka dan ada kalanya saya menjawab dengan serius dan memberikan dalil-dalil yang UMNO akan berada dalan persada politik negara hanya sebentar sahaja lagi. Ramai diantara mereka telah pun memberikan sokongan moral kepada saya dan mereka tidak lagi menyimpan sebarang prejudis terhadap DAP lagi.

Tidak ada siapa yang melonggarkan sokongan ramai terhadap UMNO itu, sebaliknya semuanya disebabkan oleh ‘conduct’ UMNO itu sendiri. UMNO itu kian lemah bukan kerana pihak lain. Sebenarnya UMNO itu sendiri seolah-olah terminta-minta parti itu ditinggalkan oleh ahlinya, setidak-tidaknya kepada mereka yang berfikir secara mendalam.

Kenapa saya berkata UMNO itu sendiri terminta-minta untuk ditinggalkan?

Pertamanya UMNO telah menyalahgunakan mandat yang diberikan oleh rakyat sebegitu lama sehinggakan apa sahaja yang dilakukan UMNO sekarang menjadi persoalan kepada rakyat ramai. Oleh kerana terlalu lama memegang kuasa, UMNO sudah mengambil kelembutan orang Melayu dan rakyat ‘for granted’ kerana mereka berfikiran yang orang Melayu tidak akan pergi kemana dan akan terus menyokong UMNO walaupun UMNO telah membinasakan peluang orang Melayu untuk maju dalam dunia yang serba berubah dan moden ini

UMNO memandang rendah kepada ahli-ahlinya serta rakyat jelata yang mereka akan tetap berkuasa, waimma setelah memperkosa harta rakyat melalui budaya kronism yang telah begitu kental terbentuk dalam negara ini. Pendeknya UMNO telah mengambil kelembutan hati orang Melayu sebagai kelemahan yang boleh diperkosa dan dinoda tanpa reaksi negatif dari mereka.

Dimana letaknya kemunasabahan yang orang Melayu masih tercicir sedangkan negara ini diperintah oleh UMNO sejak negara mencapai kemerdekaan 55 tahun yang lalu? Kenapa UMNO gagal untuk melaksanakan dasar-dasar yang terbentuk pre Dr Mahathir yang begitu kukuh dengan sokong setiap kaum dinegara ini? Kenapa UMNO tidak melakukan pelaksanaan kepada dasar memperkukuhkan orang Melayu dengan sempurna.

Apa lagi yang UMNO mahukan kepada orang Melayu sedangkan orang Melayu telah memberikan segala sokongan kepada UMNO sejak merdeka sehingga tahun 2008 dahulu apabila orang Melayu sudah mula merasakan yang UMNO tidak mungkin berjaya membela bangsanya lagi? Sekarang ahli-ahli UMNO menyalahkan bangsa lain dan parti lain pula diatas segala kegagalan mereka.

Segala-galanya, kuasa, sokongan dan kesabaran Melayu dan rakyat keseluruhannya itu diambil kesempatan untuk membina budaya kronism untuk kepentingan perut dan nafsu-nafsi pimpinan sahaja. Sekarang mundar mandir kembali Perdana Menteri menabur janji dan mengingatkan orang Melayu supaya memberikan sokongan kepada parti Melayu UMNO ini demi masa depan orang Melayu.

Bukankah semuanya itu telah diberikan oleh orang Melayu tetapi kenapa UMNO masih tidak berjaya melakukan sesuatu yang berkesan untuk Melayu yang ramai ini? Sebaliknya parti itu hanya memberikan keuntungan kepada segelintir yang berada dikeliling pimpinan atasan sahaja. Kalau diberikan lagi mandat ini, kita sudah pasti keadaan akan masih sama malah orang Melayu akan ketinggalan dari segi pemikiran dan persepsi terhadap kehidupan secara negatif.

Setengah abad adalah terlalu lama untuk membiarkan UMNO memerintah dan waktu untuk UMNO duduk dipetak pembangkang sudah sampai supaya UMNO tahu dan merasakan betapa pedihnya perasaan rakyat khususnya orang Melayu selama ini. Orang Melayu sudah bersabar begitu lama dan tahap kesabaran mereka sudah sampai kepenghujungnya.

Apa yang ramai orang Melayu sekarang berfikir ialah selagi UMNO masih memerintah selagi itulah pemikiran orang Melayu akan jumud terus menerus dan memerhatikan sahaja bangsa-bangsa lain maju kehadapan. Ketinggalan kita itu pula dimainkan untuk memberikan harapan palsu untuk UMNO mendapatkan sokongan dari orang Melayu, tetapi orang Melayu sudah tidak boleh dikotak-katikkan seperti yang selalu mereka alami.

Ramai diantara orang Melayu sudah mula memahami keadaan yang mereka tidak akan pergi kemana jika masih memberikan dukungan kepada UMNO kali ini. Orang Melayu sudah menyedari mereka tidak boleh lagi menagih ehsan dari pimpinan UMNO seperti menerima RM500 semasa pilihanraya mendatang kerana jiwa Melayu sekarang sudah mula bertambah kaya dan tidak mahu lagi dalam jiwa yang fakir dan jumud.

Ramai orang Melayu sedar bahawa mereka perlu memecahkan tembok yang menghalang mereka untuk berfikir dan bertindak semata-mata untuk generasi mereka yang akan datang. Melayu tidak boleh lagi bergantung kepada perasaan sentimen terhadap UMNO kerana UMNO yang sebenarnya pun sudah tidak wujud lagi. Orang Melayu sudah merasakan nikmat bersatu padu ini semasa era sebelum Mahathir dahulu.

Maka orang Melayu kini mahu bersatu padu dengan jitu diluar UMNO kerana Melayu sekarang sudah berjumpa dengan pilihan yang secara relatifnya lebih baik diluar UMNO itu.

Orang Melayu mahu melepaskan diri mereka dari dikongkong oleh perasaan sentimen terhadap parti yang kononnya berjuang untuk Melayu. Orang Melayu sudah sedar setelah lebih dari lima dekad diperhambakan oleh pemimpin-pemimpin parti mereka yang tidak berkemampuan untuk memimpin bangsanya selain dari pandai memerah harta benda rakyat untuk kepentingan ahli-ahli keluarga mereka semata-mata.

Kepada setengah yang menyertai UMNO itu kerana hendak menjadikan modal perniagaan dan bukannya untuk memperjuangkan nasib bangsa sendiri. Oleh kerana itu biarlah mereka sahaja yang bergiat dengan UMNO itu. Bagi sesiapa seperti saya yang ‘having no business to be in business’ ini meninggalkan parti itu.

“Akhirnya saya bertindak keluar dan menukar wadah saya. Saya bukannya bertukar akidah” kata saya kepada mereka.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Lawak Mustafa Ali buatkan Najib tak tidoq malam... kahkahkah...

1 org komen
Kita memang cadang nak tukar Ketua Pembangkang - Mustafa

KUALA TERENGGANU, 29 Mac: Menjawab soalan sama ada Pakatan Rakyat (PR) bersedia menukar Ketua Pembangkang, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) berkata, ya.

“Selepas pilihan raya ke-13, kita memang nak Datuk Seri Anwar Ibrahim digantikan oleh Datuk Seri Najib atau Tan Sri Muhyiddin sebagai Ketua Pembangkang,” kata beliau kepada Harakahdaily.

Mustafa berkata petang tadi, beliau ditanya wartawan daripada media perdana mengenai tindakan seterusnya yang akan dilakukan Pakatan Rakyat sekiranya Anwar berjaya dilucutkan jawatan di parlimen olehimpeachment yang cuba dibawa Datuk S Nallakaruppan dan peguam Datuk Seri Dr Muhammad Shafee Abdullah dalam permainan politik kuning Umno terbaru terhadap Anwar dalam isu biseksual.

Apabila wartawan tersebut bertanya samada PR bersedia menukar Ketua Pembangkang sekiranya berlaku, Mustafa yang lebih dikenali dengan panggilan Cikgu Pa memilih untuk menjawab secara sinis soalan nakal beliau dengan menyatakan setuju bahawa Anwar digantikan dengan Najib dan Muhyiddin sebagai Ketua Pembangkang selepas PRU13.

Terdahulunya, Shafee berkata usul yang dikemukakan Nalla akan dibawa ke jawatankuasa disiplin parlimen bagi membolehkan Anwar digantung atau mengosongkan kerusi itu.

Membalas tindakan Nalla dan Shafee, Naib Presiden PKR, N Surendran berkata pengusulan pelucutan jawatan Anwar sebagai Ketua Pembangkang menandakan kedua-dua mereka jahil undang-undang.

“Tiada peruntukan atau rujukan kes untuk pelucutan jawatan di Dewan Rakyat. Di England, kali terakhir ia dipakai pada 200 tahun dahulu dan kini sudah lapuk. Rasional pelucutan jawatan adalah untuk menjamin kebertanggungjawaban menteri dan eksekutif dalam pentadbiran. Adanya usul undi tidak percaya, jawatankuasa terpilih dan soal jawab tertutup parlimen menjadikan prosedur ini bahan sejarah.

“Contoh Bill Clinton yang digunakan Shafee juga menunjukkan beliau jahil akan mekanisme pelucutan jawatan di Amerika, yang diguna untuk memecat anggota Kerajaan Persekutuan seperti Presiden,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar hari ini berkata tiada peruntukan untuk usul melucutkan jawatan Anwar atas persoalan peribadi dan bukan salah laku beliau di Dewan Rakyat samada dari segi pertuturan dan tindakan.

“Tiada mekanisme untuk itu. Dalam standing orders, pun tak ada,” kata beliau di lobi parlimen.- Harakahdaily

Menari peluk tiang...

0 org komen
Menari 10 minit dapat RM250, denda cuma RM25

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Hukuman RM25 yang dikenakan kepada tiga pesalah wanita atas tuduhan melakukan tarian tiang di atas pentas dengan pakaian kurang sopan di tempat hiburan awam di bawah akta Seksyen 21 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 adalah tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan oleh mereka.

Sehubungan itu, Persatuan Belia Islam National (Pembina) berasa kesal dengan hukuman yang tidak setimpal dikenakan kepada si pesalah memandangkan nilai hanya RM25 adalah nilai yang sangat sedikit sedangkan mereka boleh menerima bayaran sehingga RM250 dalam masa 10 minit.

“Hukuman yang benar-benar setimpal harus dikenakan terhadap perbuatan yang sangat keji ini, ditambah dengan persembahan yang menghhairahkan bahkan berpakaian sangat seksi,” kata Naib Presiden II Pembina, Abdul Hakim Adzman.

Pembina juga, tegasnya mahu hukuman yang keras dan setimpal juga perlu dikenakan kepada pengusaha premis dan servis tarian, pengunjung yang beragama Islam yang mengunjungi premis tarian itu dan pihak-pihak yang mengeksploitasi wanita sebagai objek seks sama ada untuk mengaut keuntungan mahupun untuk memuaskan nafsu.

Beliau dalam satu kenyataan menegaskan, kesemua perbuatan itu dilarang keras oleh agama Islam.

“Dengan itu, diharapkan pihak berkuasa agar mengambil tindakan serius termasuk mengambil tindakan undang-undang kepada pengusaha premis seperti menarik balik lesen perniagaan dan hukuman yang setimpal dan hukuman yang lebih berat perlu dikenakan kepada penari-penari tiang agar selepas ini mereka yang beragama Islam tidak lagi berani melakukan aksi ini lagi.

“Diharapkan dengan hukuman tersebut, mereka benar-benar insaf dan kembali ke jalan yang lurus. Semoga Allah sentiasa memberikan hidayah kepada mereka yang benar-benar bertaubat,” ujarnya.

Akhir sekali, kata beliau Pembina juga menyeru kepada golongan beliawanis supaya mengukuhkan pegangan agama dan jati diri serta memelihara maruah diri.

Beliau menambah, masyarakat juga harus mempertingkatkan usaha memberi kesedaran kepada anak-anak gadis agar tidak terjebak dengan gejala-gejala yang merosakkan diri demi hidup mewah.- Harakahdaily

Boleh ka Kelantan ikut cakap Anwar?

0 org komen
Anwar: Tak guna Pakatan ada pilihanraya serentak jika SPR terus membenarkan penipuan

Di tengah-tengah kebimbangan awam yang semakin meningkat pilihanraya umum ke-13 akan banyak menjurus kepada tipu helah dan penipuan secara terang-terangan, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim telah memberi amaran kepada Pakatan Rakyat beliau bahawa mereka tidak akan mengadakan pilihanraya negeri serentak dengan kerajaan Perdana Menteri Najib Razak, jika Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia yang keras kepala gagal untuk melaksanakan pembaharuan pilihan raya yang bermakna.

"Kami mempunyai bukti yang menarik dan fakta untuk menyokong hujah kami bahawa proses pilihanraya adalah satu penipuan. Jadi itulah isunya dan ia akan mempengaruhi keputusan kami," Anwar memberitahu satu sidang akhbar di Parlimen pada Rabu.

Usaha tinggi hasil tiada

Najib dijangka untuk membubarkan Parlimen persekutuan dan mengadakan pilihanraya di seluruh negara sebelum akhir tahun ini. Selain daripada kerajaan persekutuan, pakatan Barisan Nasional Najib menguasai 9 negeri, manakala Pakatan mengawal Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Wilayah Persekutuan.

Jika Pakatan Rakyat berjaya mengalahkan BN seperti yang dikatakan, maka PU-13 Najib hanya akan melihat penyertaan daripada 9 negeri-negeri BN termasuk perebutan untuk 222 kerusi Parlimen persekutuan. Tempoh Pakatan dalam negeri yang ditadbirnya hanya akan berakhir pada Mac 2013.

Setakat ini, usaha untuk merombak sistem terkenal rasuah pilihanraya di negara ini telah meningkat. Malah Jawatankuasa Pilihan Parlimen mengenai pembaharuan pilihanraya dimana Najib dengan tidak rela menubuhkannya selepas mercu tanda Julai 9, 2011 perhimpunan Bersih 2.0 untuk pilihanraya yang bebas dan adil telah dituduh berat sebelah dan enggan menerima cadangan pembangkang, ‘NGO’, kumpulan hak sivil serta badan-badan pemantau pilihan raya.

Hanya sehari yang lalu, SPA membuat kesimpulan mesyuarat akhir dengan kedua-dua Pakatan Rakyat dan BN tidak dapat bersetuju mengenai terma cadangan yang dibua tkepada Parlimen. Malah, pengerusi Maximus Ongkili, yang merupakan seorang wakil BN, telah berkata SPA akan membentangkan usul pada hari Isnin walaupun terdapat "perbezaan pendapat".

Keputusan akhir di tangan kerajaan negeri

Aduan dari Bersih dan Pakatan bahawa majoriti saranan mereka telah ditolak, dan satu-satunya konsesi adalah penggunaan dakwat kekal.

Selain daripada itu, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat telah menuduh SPR - yang disebabkan oleh pelaksanaan cadangan SPA – yang mengheret kakinya ke atas pembersihan daftar pemilih, yang diburukkan oleh nama-nama rekaan, duplikasi dan terdapat beribu-ribu contoh di mana umur pengundi berdaftar jauh melebihi 100.

"Kami masih harus menyatakan bantahan kami yang kukuh kerana sehingga kini, SPR tidak membersihkan daftar pemilih, terutamanya apabila pilihanraya adalah terlalu dekat," kata Anwar.

Ketua Pembangkang berusia 64-tahun itu juga berkata keputusan muktamad terletak pada kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat, dan para pemimpin masih mengkaji keberkesanan mengadakan pemilihan serentak. Takut pemanipulasian daftar pengundi boleh banyak menjejaskan peluang Pakatan Rakyat, tekan Anwar.

"Saya fikir kita perlu duduk bersama mereka lagi. Tiada keputusan telah dicapai setakat ini. Kita mempunyai pilihan sama ada kita harus memegangnya semua bersama-sama tetapi ia masih terbuka," katanya.

Bermatlamat 2/3 dengan taktik kotor?

PU-13 Malaysia yang ditunggu-tunggu akan menjadi pilihanraya yang paling hangat dipertandingkan sejak kemerdekaan daripada pemerintahan British pada tahun 1957. Ia telah dianggap sebagai Ibu Segala Pilihanraya Kotor, dengan tiada sebrang tindakan diambil oleh pentadbiran Najib yang dijangka sepenuhnya menggunakan semua jentera kerajaan dan rasmi untuk menjamin kemenangan ke atas Pakatan Rakyat.

Najib baru-baru ini berkata dalam satu temu bual dengan agensi berita asing bahawa ia akan menjadi sukar bagi BN untuk mendapatkan kembali majoriti dua pertiga Parlimen yang ia kalah buat kali pertama dalam 5 dekad semasa pilihan raya umum 2008. Walaubagaimanapun, dalam bulatan politik, ia adalah diketahui bahawa beliau telah memberi jaminan kepada ketua-ketua partinya bahawa beliau akan menyampaikan dua pertiga dan tidak akan teragak-agak untuk menggunakan semua cara dan kaedah yang ada.

"Ya, dia masih boleh merebut dua pertiga. Sistem pilihanraya sangat, sangat lemah dan mudah untuk dimanipulasi kerana dominasi politik BN lebih daripada 55 tahun yang lalu.Ini telah membenarkan mereka untuk berkelakuan sepertimana yang mereka mahu, meletakkan semua tanda henti dan cek untuk memastikan mereka menang. Inilah mengapa SPR melambatkan dan enggan untuk membuka gulung audit," beritahu naib presiden PKR Tian Chua, Ahli Parlimen Batu, kepada Malaysia Chronicle.

Malaysia Chronicle

Bangang tercipta memang untuk UMNO... kahkahkah...

0 org komen
Dr M akui: Umno kekurangan cerdik pandai Melayu

Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad akhirnya mendedahkan. Pimpinan tinggi Umno sengaja menahan golongan bijak pandai melayu sebagai rancangan untuk terus berkuasa antara sesama mereka, dan mengakibatkan keadaan sekarang bila parti kekurangan bakat baru terutama di peringkat tertinggi.

“ Sejak berdekad yang lalu, Umno tidak membenarkan mereka yang bijak menganggotai parti. Sebab itu ramai doktor masuk PAS. Ini membuatkan susah untuk Umno mendapat calun sesuai untuk menjamin kemenangan dalam pilihanraya.” Mahathir memberitahu Bernama rabu lepas.

Siapa patut dipersalahkan

Tapi Mahathir ialah bekas PM dan presiden Umno selama 22 tahun,dari 1981 hingga 2003, maka bertanggungjawab bagi sebahagian besar polisi yang membentuk Umno sehingga kini.

Samada kita suka atau tidak, Umno mempunyai reputasi buruk berdasarkan perkauman dan agama untuk memenangi kaum etnik terbesar dinegara ini-orang Melayu.

PM Najib Razak, khasnya, di cerca sebagai “jaguh talam dua muka” kerana menyokong tumbuhnya kumpulan NGO extremis hak ultra Melayu seperti Perkasa dan anti Kristian seperti Jati, sambil pada masa yang sama, menyebut2 polisi kesederhanaan kepada masyarakat antarabangsa.

Mahathir juga menggesa pemimpin Umno supaya meninggalkamm amalan hanya memilih ketua bahagian untuk bertanding. Komen ini timbul ketika Najib mula pusingan terkahir dalam memilih calun2 boleh menang untuk pilihanraya umum 13 yang dijangka tahun ini.

“Kita harus terima calun yang baik, samada mereka ahli Umno atau tidak.Kita mahu orang yang layak dan berbakat, kemudian baru kita boleh membentuk kerajaan yang berupaya,” kata Mahathir.

Perselisihan dalaman

Pemimpin pembangkang tidak terkejut dengan komen Mahathir, dan merasa kan beliau cuba mempengaruhi keputusan Najib berkenaan calon2 , daripada mengubah Umno.

“Umno sedang mengalami perselisihan dalaman paling teruk.Dalam semua negeri yang mereka perintah, sekurang kurangnya ada 2 kumpulan yang berlumba lumba untuk kuasa. Semua mahu calun mereka dipilih. Dalam politk, jika tiada kerusi samada di Parlimen atau Dewan Undangan Negeri, maka ibarat harimau tak bertaring. Mahathir ialah salah seorang dari panglima perang.Najib juga.Mereka ada kem mereka dan akan cuba memberi kan penyokong mereka sebahagian dari kerusi tersebut.

Malaysia Chronicle

WAJIB TAU: Anak muda jangan dok nganga...

0 org komen
Layak mengundi jika daftar pemilih sebelum Ahad ini

PUTRAJAYA - Rakyat Malaysia yang mendaftar sebagai pemilih sebelum Ahad ini berpeluang mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU 13), jika pilihan raya diadakan selepas bulan Jun tahun ini.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof (gambar) berkata, daftar pemilih bagi suku pertama tahun ini akan berakhir pada 31 Mac dan Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun (DPTST) 1/2012 dijangka diwartakan pada bulan Mei ini.

"Kalau (pemohon) tidak terlibat dengan bantahan, mereka layak mengundi," katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada rakyat Malaysia yang mendaftar sebagai pengundi pada suku tahun pertama tahun ini layak untuk mengundi pada PRU-13 sekiranya pilihan raya umum diadakan pada bulan Jun ke atas.

Pada masa yang sama, Abdul Aziz berkata, proses pendaftaran pemilih masih diteruskan melalui Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun (e-SPPST) iaitu proses pendaftaran dijalankan setiap hari manakala proses semakan dan mewartakan daftar pemilih dijalankan setiap tiga bulan sekali.- Kosmo

PANAS: Annuar dihadap ke Jawatankuasa Disiplin

0 org komen
Annuar Musa dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin FAM 4 April

KUANTAN- Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Sultan Ahmad Shah bertitah, timbalannya, Tan Sri Annuar Musa akan dihadapkan ke Jawatankuasa Disiplin badan induk bola sepak negara pada 4 April ini kerana didakwa secara terbuka mengkritik prestasi skuad kebangsaan di bawah kendalian Datuk K. Rajagobal di media.

Baginda bertitah Annuar perlu berdepan dengan jawatankuasa itu kerana tindakannya ternyata melanggar peraturan badan induk bola sepak negara kerana apa yang dilakukannya merupakan satu kesalahan yang amat besar.

"Bila kita buat satu benda yang bodoh, yang menyalahi undang-undang, kita kena berhadapan dengan tindakan itu," titahnya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pahang di Bandar Indera Mahkota di sini, hari ini.

- BERNAMA

SERIUS: Tolong jangan gelak... kahkahkah...

0 org komen
SPRM: Kami siasat banyak, tapi tak didakwa

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini mendakwa terdapat kes rasuah yang telah disiasat tetapi tidak didakwa di mahkamah oleh pejabat peguam negara.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Datuk Mohd Shukri Abdull berkata, ia berpunca kerana apabila sesuatu kes di bawa ke mahkamah, bukti yang dikemukakan tidak mencukupi.

"Tujuan SPRM ditubuhkan adalah untuk ambil tindakan terhadap orang yang lakukan rasuah. Kita tak boleh tangkap berdasarkan sentimen.

"Banyak kes yang disiasat tetapi tidak didakwa... Tak bermaksud tiada kes. Ada kes. Tapi bila (hendak) bawa ke mahkamah, mereka (pejabat peguam negara) kata tak cukup bukti. Masyarakat kena faham.

"Tak timbul isu kita tak ambil tindakan terhadap 'ikan besar' atau tidak. Kita buat kerja siang malam. Kes rasuah rumit. Bukan mudah untuk dapat kerjasama orang ramai kerana tiada siapa yang nak bercakap," katanya pada wacana anjuran Sinar Harian di Shah Alam hari ini.

Mohd Shukri juga berkata, kes rasuah berbeza dengan jenayah lain kerana ia melibatkan kawan rapat, rakan parti dan ahli keluarga yang tidak akan 'buka mulut'.

"Mereka tak kan bercakap. Siapa yang nak datang bercakap bila kita tanya? Kita tak ada kuasa untuk dakwa orang," katanya.

Rafizi rela kerja separuh masa dengan SPRM

Sementara itu itu, Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli pula mencadangkan agar peguam negara ditukar bagi memudahkan siasatan dilakukan oleh SPRM.

Menurut Rafizi, negara memerlukan seorang peguam negara yang jujur serta bekerjasama dengan SPRM agar setiap kes boleh dihadapkan ke mahkamah.

"Kalau saya jadi perdana menteri... Tapi saya tak jadi lagi... Tanpa ubah perlembagaan, kita boleh tolong pegawai SPRM dengan (cara) menukar peguam negara. Peguam negara yang ada sekarang mempunyai rekod buruk, terkenal dengan menerapkan 20, 30 fail.

"Kita perlu cari peguam negara yang jujur yang akan bekerjasama dengan SPRM supaya, tidak kisah Pakatan Rakyat ke, BN atau pensyarah, kalau dia rasuah, akan dihadapkan ke mahkamah," katanya.

Rafizi bagaimanapun tidak bersetuju dengan kenyataan Mohd Shukri mengenai saksi yang sukar 'buka mulut' kerana masyarakat kini sudah berubah dan berani untuk membongkar sesuatu kes.

Merujuk kepada isu Pusat Fedlot Nasional, Rafizi berkata, hampir kesemua maklumat dan dokumen diberi oleh orang ramai.

"Masyarakat dah berubah. Sekarang ni kami sampai tak cukup tangan nak siasat. Maklumat, dokumen orang bagi tiap-tiap hari. Masyarakat kita telah ke depan kerana mereka yang rasa bahana dan jahanamnya gejala rasuah ini.

"Saya jika diberi peluang, rela kerja separuh masa dengan SPRM kalau diberi jaminan untuk menyiasat menteri yang berprofil tinggi ini," katanya.- Malaysiakini

Daim di tauliah sebagai tukang tilik... kahakahkah...

0 org komen
Ramalan Daim boleh jadi kenyataan – Aziz Bari

TEMERLOH, 28 Mac: Ramalan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin bahawa BN hanya akan memperoleh tiga negeri pada pilihan raya umum akan datang perlu diberi perhatian serius kerana bukannya ramalan kosong.

Pakar undang-undang, Dr Abdul Aziz Bari (gambar)ketika berceramah di sini menegaskan, jika ramalan tersebut menjadi kenyataan seperti ramalan beliau pada PRU 2008, sudah tentu Pakatan Rakyat (PR) akan mara ke Putrajaya.

“Daim kata BN hanya selamat di tiga negeri saja iaitu Johor, Melaka dan Pahang apa yang dikatakannya bukan ramalan kosong tetapi fakta dan ada kredibiliti kerana beliau rapat dengan saudagar, agen risikan dan badan politik.

“Dulu sebelum 2008 Daim juga ramal lima negeri akan jatuh kepada pembangkang dan setelah keputusan PRU ternyata tepat.

“Malah badan penyelidik Merdeka Centre yang mendapati kajian imej (Datuk Seri ) Najib (Tun Razak) naik itu mengeluarkan kenyataan jika 45 peratus undi Melayu menyebelahi Putrajaya akan dikuasai PR,” ujarnya.

Abdul Aziz yang berceramah di perkarangan pejabat PKR di sini kelmarin mengulas kenyataan Daim juga bekas Bendahari Umno dalam satu wawancara dengan sebuah akhbar berbahasa Cina baru-baru ini meramalkan BN hanya akan memperoleh kemenangan di tiga negeri sahaja pada PRU-13 nanti.

Serentak dengan itu beliau menggesa jentera PR Pahang digerakkan segera kerana komposisi kaum di Pahang sama seperti Selangor dan jika pengundi diberi akses maklumat tidak mustahil boleh berubah.

Abdul Aziz berkata, orang-orang Melayu yang kurang maklumat terpengaruh dengan propaganda kalau PR menang Cina akan memerintah atau Malaysia akan jadi republik sedangkan itu tidak betul.

“Sebab itu Umno menang dan memerintah atas kebodohan rakyat. Ini terbukti tempat yang dimenangi mereka tempat-tempat yang kurang akses maklumat dan di situlah juga berlaku pelbagai masalah.

“Peranan jentera penerangan ialah memberitahu rakyat kali inilah kita kena ubah jika tidak entah bila lagi. Jika tidak Umno akan lebih ganas lagi, rasuah akan lebih berleluasa lagi.

“Umno takut untuk berdebat soal-soal dasar dan polisi tetapi mereka lebih mudah mengganggu ceramah PR dengan mengupah samseng-samseng. Beritahu rakyat cara politik seperti inilah yang kita kena hentikan,” tambahnya lagi.

Abdul Aziz mengingatkan, dalam PRU yang lalu kira-kira 1.8 juta orang Umno mengundi parti-parti Pakatan justeru beliau meminta jangan disisihkan penyokong-penyokong Umno bawahan.

“Kemenangan PR bermakna kemerdekaan rakyat kali kedua dan PR perlukan 112 kerusi untuk membentuk kerajaan di mana peluang itu ada.

“Tetapi orang Pahang tentulah tidak mahu sekadar menonton saja kemenangan negeri,” katanya.
Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid yang berceramah sebelum itu mendedahkan kehidupan rakyat pada masa ini begitu terhimpit dengan melambungnya kos hidup yang sudah sedia tinggi.

“Harga barang naik 80 peratus sejak di bawah pemerintahan Najib dan apa jadi jika BN menang PRU kerana Najib sendiri menyebut lepas PRU cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sekitar empat peratus akan dilaksanakan.

“Itu kehidupan rakyat yang makin susah. Pada masa sama hutang negara sudah cecah hampir RM500 bilion yang boleh menyebabkan negara bankrap,” katanya.

Tambahnya dalam masa yang sama pemimpin negara berbelanja dengan boros antaranya kediaman Perdana Menteri sendiri yang menggunakan air sehingga RM40,000, elektrik RM189,000 sebulan dan baiki bilik air sehingga RM9.3 juta.

Serentak dengan itu beliau menyeru rakyat membina tekad untuk membuat perubahan dalam PRU akan datang demi survival rakyat sendiri pada masa depan.- Harakahdaily

Adegan yang ingin Hassan Ali lihat... kahkahkah...

0 org komen
Nooranishah (kiri) bersama Faiqah dan Nurul Huda ketika ditahan atas kesalahan mempamerkan tarian tiang dan berpakaian tidak sopan di sebuah pusat hiburan di Nilai pada Sabtu lalu.

Inilah negara Islam ala UMNO. Tak pakai helmet pun denda RM250.00, tapi menari peluk tiang cuma kena RM25.00. Khak pttuiihh....


Tiga penari tiang didenda RM25

SEREMBAN - Tiga wanita beragama Islam didenda RM25 seorang oleh Mahkamah Majistret di sini semalam selepas mengaku bersalah atas tuduhan berkelakuan kurang sopan dengan melakukan aksi tarian tiang di sebuah pusat hiburan di Nilai dekat sini Sabtu lalu.

Faiqah Azizan, 24, Nurul Huda Abdul Rahman, 23, dan Nooranishah Mohamad Isa, 19, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Mohamad Izwan Mohamed Noh.

Mengikut pertuduhan, ketiga-tiga wanita tersebut yang berasal dari Kuala Lumpur didakwa mempamerkan tarian tiang di atas pentas dengan pakaian kurang sopan di tempat hiburan awam.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 21 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 yang mengenakan hukuman denda tidak lebih RM25 atau penjara maksimum 14 hari jika sabit kesalahan.

Mereka adalah tertuduh beragama Islam yang pertama di Negeri Sembilan disabitkan kesalahan melakukan tarian tiang di bawah akta tersebut.

Mohamad Izwan dalam penghakimanannya berharap kesemua tertuduh insaf dan tidak mengulangi perbuatan itu demi menjaga nama baik diri dan keluarga mereka.- Kosmo

Thursday, March 29

TERHOT: Hassan Ali sedang baca doa tolak bala... kahkahkah...

1 org komen
Hassan Ali sedang membaca doa tolak bala... PASAI APA?

NI HA SEBABNYA... !!!
Kahkahkah....
Kahkahkah....
Kahkahkah....

PANAS: Najib lari tak cukup tanah... kahkahkah...

1 org komen
Kes bunuh Altantuya akan terus menghantui Najib dalam pilihanraya umum.

Ramai ahli ahli Umno ingin melihat Najib meninggalkan dunia politik sepertimana Shahrizat lakukan.Perpecahan semakin jelas dalam UMNO. Skandal, rasuah,pilihkasih,pentadbiran yang lemah dan bermacam persolaan dari kes bunuh Altantuya membawa akibat.

Ramai ahli UMNO yang dalam diam, memprotes cara Najib menangani siu-siu yang melibatkan negara. Mana-mana yang diberi lampu hijau untuk bertanding dalam pilihanraya akan datang dan para penyokong mereka mungkin masih kekal di kem Najib. Mereka yang tida dipilih dan penyokong mereka sudha tentu akan mensabotaj UMNO dengan cara tidak mengundi atau memberikan undi mereka kepada pembangkang.Malah mereka yang berada di kem Najib juga berpecah,kerana mereka juga calon2 yang mengidamkan jawatan tinggi dalam parti.

Mereka yang dilihat sebagai ‘bersih’ dalam Umno mahukan Najib keluar. Terlalu banyak isu yang menjejaskan imej Umno sejak Najib mengambil alih dari Abdullah Badawi sebagai Perdana Menteri ke 6. Mereka2 ini ialah pemimpin yang cintakan Umno lebih dari najib.Mereke lihat terlalu banyak perkara yang tidak betul dalam pimpinan Najib. Mereka tidka boleh terlalu vokal atau mereka akan diinggirkan dalam Umno oleh sekutu kuat Najib. Mereka sudah putus harapan hingga mereka sanggup melihat UMNO-BN tewas kepada pembangkang dalam pilihanraya akan datang.

Dilarang oleh agama

Kes bunuh Altantuya ialah antar salah satu isu yang memecahbelah dan mencemar imej UMNO dan najib. Ini sudah tentunya akan menjejaskan keputusan pilihanraya umum walau apapun yang disiarkan oleh media utama bagi tujuan mengaburi isu sebenar dari orang ramai.Media utama tentunya tidak melapurkan kebenaran.Mereke memilih untuk tidak melapurkan hal sebenar dan ini tidak akan menghalang orang ramai dari tertanya-tanya persoalan kenapa atau apa motif yang mmebawa kepada pembunuhan wanita tinggi lampai dari Mongolia itu.

Mudah saja.Orang ramai masih diselubungi misteri siapakah yang memberi arahan untuk membunuh Altantuya.Itu saja yang mereka ingin tahu.Kes bunuh mengejutkan ini membuatkan umat Islam yang membentuk majoriti penduduk merasa tidak senang.Begitu juga penduduk bukan Islam yang tidak boleh menerima pembunuhan kejam wanita tidak berdosa ini.Pembunuhan kejam bukanlah sesuatu yang dibenarkan oleh mana-mana agama.Kesucian nyawa manusia telah dijelaskan dalam Islam.

“On that account We ordained for the Children of Isra`il that if any one slew a person - unless it be for murder or for spreading mischief in the land - it would be as if he slew the whole humanity: and if any one saved a life, it would be as if he saved the whole humanity. Then although there came to them Our messengers with clear (guidance), yet, even after that, many of them continued to commit excesses in the land.” (Quran 5:32)

Bahan letupan C4 yang digunakan untuk menghancurkan tubuh nya yang mengandung kepada cebisan kecil. Bahan tersbeut dibawah kawalan ketat kementerian pertahanan dan orang ramai ingin tahu siapa yang mmebenarkan bahan letupan tersebut di berikan kepada 2 anggota polis yang dihukum kerana membunuh wanita tersbeut. Rekod imigresen wnaita tersbeut tidak dapat dikesan.Siapa yang mengarahkan rekod tersebut dihapuskan? Kedua anggota polis tersebut langsung tidak mengenali wanita yang mereka bunuh itu.Apakah motif kedua tertuduh untuk membunuh? Adlaah wanita tersebut membangkit kan kemarahan kedua tertuduh hingga mereke menembak nya dan meletupkan mayatnya dengan bahan letupan C4? Atau adakah 2 tertuduh Cuma dipergunakan dalam misi ini? Adakah mereka diarahkan atau dibayar untuk melakukannya? Atau adakah mereka prinsipal dalam melakukannya?

UMNO dan pihak pembangkag dapat meneka motif

“Pada 3 Feb 2009…merayu kepada Mahkamah untuk tidak menjatuhkan hukuman bunuh kepada tertuduh kerana beliau umpama kambing hitan yang dikorbankan untuk melindungi seorang yang tidak dinamakan yang juga tidak dibawa ke mahkamah atau di soalsiasat..”Saya tiada sebab untuk mencederakan,apa lagi mengambil nyawa mangsa dengan kejam..Saya merayu kepada mahkamah, yang mmepunyai kuasa untuk menentukan samada saya akan hidup atau mati, tidak menghukum saya kerana memenuhi kehendak orang lain untuk saya.” (Sumber: Wikipedia)

Ini ialah rayuan salah seorang tertuduh yang menunjukkan pasti ada pihak lain atau motif untuk melakukan nya yang mana orang ramai berminat untuk mengetahiunya.Bukan hanya pembangkang.mereka yang didalam UMNO juga ingin tahu motif untuk mmebunuh wanita yang sedang mengandung.Ia bukan sesuatu yang dilakukan serta merta oleh kedua tertuduh tersebut,memandangkan wnaita tersebut tidak mereka kenali. Malahn, ramai ahli UMNO dan pembangkang yang mmebuat spekulasi berkenaan motif pembunuhan tapi jawapan jelas yang mereka cari ada pada pemimpin UMNO sendiri.Menyembunykan kebenaran akan menjejaskan UMNO dalam PRU akan datang.Team “Bersih’dalam UMNO mahukan hal ini diselesaikan sebelum PRU 13 kerana ia akan dijadikan isu utama oleh pembangkang.

Motif adalah penting dalam mencari dalang pembunuhan ini tetapi keputusan Hakim Mahkamah Tinggi telah mengejutkan bukan saja mereka yang di bidang undang2 malahan masyarakt seluruhnya. Menurut lapuran. Hakim mendapati, motif, walaupun relevan, tetapi tidak penting untuk mensabitkan pembunuhan.Ini adalah satu penghinaan kepada tahap intelek mereke –mereka di dalam bidang undang-undang. Mereke tidak senang dengan keputusan ini,yang meninggalkan satu preceden dalam undang-undang yang bakal dirujuk dalam kes jenayah akan datang.

Malah, penuntut undang2 jenayah tahun 1 juga diajar apakah motif dalam jenayah pembunuhan, mens rea dan actus reus .Untuk membentuk sesuatu jenayah, ketiga tiga elemen ini perlu dibuktikan di mahkamah.Tiada pembunuhan berlaku tanpa motif atua ialanya menjadi membunuh tanpa niat. Motif negatif dalma kes bunuh akan menjadikan pembunuh an tersbeut sebagai no compos mentis.

Dalangnya masih bebas diluar sana

Analisis hipotesis ringkas kes ini: Kedua tertuduh dalam kes ini cuma aksesori kepada pembunuhan tersebut da n mereke tiada mens rea. Mereka orang asing kepada mangsa. Mereka Cuma membantu dalam melaksanakan jenayah tetapi tidak terlibat dalam jenayah ini selaku prinsipal bersama. Sesiapa yang melakukan atau mengarahkannya,bersekali dengan mens rea berkaitan adalah punca dan pelaku sebenar actus reus. Oleh itu sesiapa yang bertanggungjawab secara terus untuk actus reus boleh didakwa sebagai principal secara bersesama. Dalam kes ini, kedua anggota polis tidak secara bebas menyumbang kepada perlakuan actus reus itu kerana mereka sendiri tiada sebab kukuh untuk mmebunuh wanita tersebut kecuali prinsipal utama. Siapa kah prinsipal utama ini? Tertuduh hanya laat untuk pembunuhan.Siapakah yang bertangungjawab ?Malangnya, hakin tidak mengambil kira Artikel 162(6) Perlembagaan Persekutuan, yang memberi nya peluang luas untuk mengkaji hujahnya.

Motif menjelaskan sebab yang akan membawa kepada jenayah.Sebab ini yang mempengaruhi seseorang melakukan jenayah.Mungkin ia akan atau tidak menjadi elemen kepada mana-mana jenayah tetapi dari segi undang2, mahkamah mmebenarkan motif dibuktikan bagi mmebolehkan ia menjadi sebab kukuh untuk tetruduh melakukan jenayah. Orang ramai ingin tahu kenapa keua tertuduh melakukan jenayah dan siapa dalang yang menjadi prinsipal disebalik kejadian ini.

Jelas sekali, dalang atau prinsipal ke sini masih bebas.Kedua tertuduh boleh dianggap pembunuh ,tetapi pembunuha n ialah dengan motif untuk melakukannya.Tanpa motif, ianya adalah membunuh tanpa niat.Berdasarkan ini, tidak dapat ditentukan motif pembunuhan ketika mereka dikenakan hukuman atau adakah ini satu helah untuk mengurangkan hukuman berat terhadap mereka dan mereka akan terlepas dari tali gantung selepas rayuan didenagr? Ini satu hal yang perlu kita beri perhatian.

Lanjutan itu, tiada pembunuhan tanpa motif.Motif adalah penting dalam sabitan kes bunuh.Bukti adanya motif jelaskan kenapa tertuduh melakukan sesuatu jenayah.Mungkin ada motif yang kuat untuk mmebunuh wnaita itu.Prisipal utama mungkin tidak membunuh wanita tetapi mereka masih sebahagian dari skim jenayah tersebut.Adakah mereka cuba membuktikan yang mereka tidak bersalah?

Mesti terdapat motif untuk pembunuhan ini.

Meringankan motif dalam pembunuhan adalah satu preceden yang tidak baik dari segi undang-undang.Keputusan mahkamah tidak membantu UMNO menghadapi PRU 13 akan datang.Kepada akal yang simple, jika tiada motif kenapa wanita tersebut dibunuh oelh 2 orang yang tidak dikenali nya?Kenapa beliau di tembak kemudian mayatnya diletupkan dengan C4 untuk memusnahkan bukti? Kenapa tidak di bunuh sahaja dan ditanam atau dibiarkan reput? Apakah sebab untuk membunuh dan meletupkan mayatnya supaya bukti tidak dijumpai? Adakah ini akan dilakukan oleh kedua tertuduh tanpa arahan dari sesiapa yang punya motif untuk menghapuskan terus mangsa.Orang ramai sedar harus ada motif pembunuhan ini.

Kita tumpukan kepada salah seorang prisipal dalam episod kejam ini, hakim menganggap affidavit beliau, yang menjadi senahagian besar penghakiman sebagai, bukan bahagian penting dalam proses penyiasatan polis tetapi di bawak Akta Akuan Bersumpah.Hakim memutuskan afidavit yang di berika n oleh pihak pendakwaan harus diberikan pertimbangan sebagaimana yang diberikan kepada keseluruhan bukti dari pihak pendakwaan.Jadi, adakah mana-mana afidaviit dari penjenayah boleh diambil kira oleh mahkamah? Keputusan ini h sewenang-wenang nya dibuat Mahkamah.adakah ini praktik undang-undang negara sebelum iniJIka tidak,adakah keputusan ini akan menjadi satu preceden undang-undang.Inimenimbulkan keraguan orang ramai.

Hakim berkata” Walaupun sekiranya…boleh di katakan ada mmotif degnagn merukuk surat ugutan dari mangsa,ia tidak boleh menjadi asa sabitan tanpa bukti jelas dan circumstantial berkenaan penglibatannya dalam melakukan jenayah tersebut.

Alasan ini menmbingungkan terutama kepada mereka yang arif tentang proses mahkamah.Adakh mahkamha mencari sabitan terhadap tertuduh pada ketika itu atau tertuduh perlu membela diri?Adakah pihak pendakwa Cuma perlu buktikan pada ketika itu ada kes yang terjadi atau tidak? Terdapat bukti mencukupi yang ada individu yang berhubung dengan tertuduh melalui telefon sebelum jenayah tersebut berlaku dan penglibatan nya dalam ke sini adalah terbukti.Pembelaan nya sepatutnya dipanggil.

Tangan-tangan tersembunyi

Banyak persoalan yang tidak dijawab dalam kes pembunuhan Altantuya. Tangan-tanga tersembunyi membuatkan ianya tidak jelas dengan tujuan melindungi bberapa individu dari jaringan ini dan kecelakaan akan terus menghantuai UMNO dalam PRU akan datang.Orangramai termasuk ahli2 UMNO sangsi. Merek tertanya kenapa pengawal peribadi Najib sendiri yang menembak wanita tidak bersalah 2 kali di kepala dan meletupkan mayatnya dengan C4 di kawasan hutan.Sebagai PM, Najib perlu menjelaskan kepada rakyat.Berdiam diri tidak akan membantu kerna seluruh negra tahu beliau mengetahui lebih mendalam mengenai isu ini dari orang lain.

Perkara ini serius dan tidak boleh di lupakan hanya dengan permohonan maaf.I melibatkan pmebunuhan.Wanita mengandung yang tidak berslaah,yang merayu untuk hidup di tempat kejadian dan ditembak dua kali dengan kejam dikepala, dan setelah itu mayat nya cuba di lupuskan dengan bahan letupan.Penting untuk bekas ketua CID KL yang mmepunyai pengalaman luas dalam membenteras jenayah memohon untuk kes ini dibicarakn semula.

“Mungkin perubahan dalam kerajaan akan membawa kepada perbicaraan semula kes ini’” kata seorang penggubal undang-undang UMNO.

Malaysia Chronicle
Related Posts with Thumbnails