Tuesday, March 5

Pencerobohan tentera Sulu dah lama dirancang [Baca la...]

Kronologi:

- Akhir tahun lalu gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam yang dipimpin oleh Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II di Jolo Sulu telah diberikan laporan dari Tawi-Tawi bahawa ada satu gerakan bersenjata sedang berlatih dengan keahlian lebih kurang 400 orang lelaki. Mereka ialah gerakan keluarga Punjungan Kiram dari Pulau Simunul menurut laporan tersebut.

- Sultan Bantilan II kemudian mengeluarkan kenyataan kepada wakilnya di Tawi-Tawi agar tidak melibatkan diri dengan mana-mana pihak bersenjata. Maka sekiranya ada ahli SSDI (Sultaniyah Sulu Darul Islam) yang terlibat maka SSDI berlepas diri dari sebarang tanggungjawab, yakni SSDI tiada kaitan dengan mereka.

- Sultan Bantilan II juga menghantar mesej ke Sabah khusus kepada ahli SSDI yang sedang bekerja di sana agar memastikan ahlinya tidak terlibat dengan sebarang gerakan bersenjata. Sekiranya ada minta dilaporkan ke Istana seberapa segera. Kerana menurut pandangan Sultan Bantilan, kemungkinan gerakan bersenjata KIRAM tersebut adalah untuk sabotaj gerakan Kesultanan Sulu (SSDI).

- Tiga hari sebelum pihak bersenjata KIRAM masuk ke Lahad Datu, Sabah, Istana Sultan Bantilan II di Jolo mendapat maklumat bahawa ada dua bot besar sedang bersiap menuju ke Sabah sarat dengan senjata berat dan dikatakan punya misi untuk berperang.

- Menurut laporan dari Tawi-Tawi mereka ini ditertawakan oleh para penyokong Sultan Sulu lain kerana menurut mereka mana mungkin dengan hanya dua bot sebesar itu dan tentera yang bilangannya boleh dibilang dengan jari kaki dapat menewaskan tentera Malaysia yang serba lengkap itu. Mereka dianggap bunuh diri. Bagi Sultan Bantilan di Jolo pula, gerakan bersenjata KIRAM ini ada pihak yang lebih besar main dibelakang mereka.

- Kemudian beberapa hari kemudian mereka telah sampai ke Lahad Datu yang menurut laporan mereka sampai dulu di Felda Sahabat 17. Dari dua bot itu yang satu telah berjaya dipintas malah dikatakan telah karam. Manakala yang satu lagi berjaya mendarat dan terus berkubu.

- Menurut laporan dalam kumpulan Kiram itu terdapat seorang lelaki berkulit putih memakai baju celoreng. Pelbagai spekulasi timbul selepas itu berkenaan kehadiran lelaki kulit putih tersebut dalam kumpulan penceroboh itu. Namun menurut Sultan Bantilan II di Jolo, SSDI tidak boleh mengeluarkan kenyataan spekulasi berkenaan kehadiran kulit putih tersebut kemungkinan hanyalah rekaan untuk mengaiktan pencerobohan itu dengan tentera Balikatan USA yang sekarang sedang berkubu di Tawi-Tawi dan Jolo.

- Lahad Datu tiba-tiba kecoh bak diserang garuda. Huru-hara dari pasar ke kampung-kampung. Ada yang yang seperti meracau tak tentu pasal kerana berasakan Lahad Datu bakal menjadi medan pertempuran ala filem Holywood. Dikhabarkan dari saksi mata, bahawa mereka yang berkubu di Lahad Datu itu memang nekad dan sarat dengan senjata berat. Mengambil posisi strategik dan nampaknya mereka seperti sudah biasa berperang. Almaklum latihan tentera mereka berbulan bulan sejak tahun lalu.

- Ada laporan sebahagian mereka itu adalah bekas tentera MNLF yang sudah lama mufarakah dari MNLF. Mereka adalah dari suku Tausug yang GAGGIL (degil) dan selalu melanggar arahan ketua. Menurut saksi mata yang telah ambil video sebagaimana yang dilaporkan dalam Facebook wajah-wajah mereka seperti sudah hilang seri walau pun kelihatan menakutkan. Hilang seri seperti tanda bahawa mereka bakal mati katak di tangan tentera Malaysia. Rambut sebahagian mereka panjang sebagai melambangkan kepahlawanan Tausug yang walau pun nampak kalah secara lojik namun dianggarkan dapat bertahan berbulan bulan malah mungkin bertahun. Mereka dapat bertahan begitu kerana mungkin berjaya berenang larikan diri semula ke pulau Tawi-Tawi. Selamat.

- Malaysia nampaknya panik seketika. Pelbagai tuduhan dan spekulasi bergema di mana-mana. Ada yang buat sepekulasi bahawa tentera penceroboh itu diatur oleh Kerajaan BN-UMNO sendiri untuk mnejadikannya hero lantaran itu pengundi KDM pun akan kembali menyokong BN. Ada pula spekulasi yang menyatakan bahawa itu adalah perancangan PKR untuk memburukkan kerajaan BN. Ada yang kata ia perancangan USA-Filipina untuk dapatkan semula Sabah demi Minyak di Laut Sulu dan Spratly. Ada yang katakan bahawa kemungkinan ia adalah kerja MNLF dan ABU SAYYAF kerana marah pada Malaysia yang menyokong MILF dalam perjanjian damai tahun lalu. Ada juga yang kata ia dilakukan oleh kumpulan politikus dari Filipina untuk dapatkan pampasan demi menampung kos kempen pilihanraya ARMM tidak lama lagi di Sulu-Mindanau.

- Akhirnya bocor rahsia setelah tunggang-langgang mencari jawapan, bahawa mereka itu adalah tentera KIRAM yang kemudian didapati mereka seperti ditipu dengan janji-janji pelik. Kemungkinan besar ada yang dijanjikan tanah seluas beribu ekar, ladang kelapa sawit berhektar, dan mungkin ada yang dijanjikan dengan hanya diberikan seluar LEVI'S 501. Yang lebih pelik kedengaran janji bahawa mereka kalau dah sampai ke Sabah, wakil Inggeris sedang sedia dengan berguni USD untuk diberikan kepada mereka. Nampak seperti bergurau dan melucukan. Mungkin saja benar mungkin saja tidak walau pun mungkin terbukti mereka dihantar untuk dijadikan umpan untuk dibunuh oleh MALAYSIA.

- Nyata sekali mereka adalah perangkap kepada MALAYSIA menurut analisis alternatif di tepi jalan. Mereka yang masuk kelihatan sedikit dan senang dimakan, namun ia bahaya sebagaimana bahayanya ikan buntal yang kecil tapi jerung pun takut termakannya. Sebesar mana pun ikan jerung dengan gigi semula jadi tajam namun takut termakan ikan buntal.

- Mereka berkata, kalau Malaysia lepaskan tembakan dan berjaya membunuh mereka maka PASUKAN YANG LEBIH BESAR akan datang. Ikan-ikan buntal yang datang kemudian ini akan dilemparkan ke seluruh pantai timur Sabah. Namun, kalau Malaysia berjaya menghalau mereka secara aman tanpa berlaku apa-apa. Nyata sekali misi ikan-ikan buntal akan gagal.

- Sultan Bantilan II di Jolo sebagai ketua gerakan SSDI yang bergerak secara aman tanpa senjata, menyeru saudara-saudara seagama di Malaysia agar cepat memformasikan satu jawatankuasa bertindak dengan menghimnpun sejarahwan Malaysia dan Sulu. Duduk semeja memandang positif kepada gerakan Kesultanan Sulu secara aman ini. Malaysia harus bertindak dahulu sebelum ia berlarutan menjadi benda lain. Gerakan Kesultanan Sulu semakin mendapat tempat. Kiram walau pun tindakannya kali ini sangat menjadikannya tidak popular malah menjadikannya sebagai keluarga kesultanan Sulu yang selamanya melakukan kesilapan. Namun sekurang-kurangnya tindakan subersif KIRAM ini dapat membuka mata Malaysia betapa masanya sudah tiba untuk MEMBICARAKAN KESULTANAN SULU.

Keluarga Kiram sangat terancam dengan gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam (SSDI) yang dijalankan oleh Sultan Bantilan II di kepulauan Sulu saat ini. Perarakan demi perarakan secara aman oleh rakyat SSDI selama 6 tahun sehingga kini menjadikan keluarga KIRAM perlu "DO SOMETHING". Kerana menurut KIRAM, SABAH dan SULU itu adalah milik keluarganya, bukan milik kerajaan SULU yang mana ia bukan milik pribadi mana-mana Datu pun melainkan ia hak rakyat Sulu secara keseluruhan. KIRAM tidak pernah belajar dari kesilapannya yang lalu. Mereka sangat ketinggalan dari pengetahuan sejarah sekali pun generasi muda Tausug sudah berjaya menulis pelbagai buku sejarah Sulu.


9 comments:

  1. muzium padi gunung kheyang3/05/2013 3:57 PM

    depa buat gila dah....

    ReplyDelete
  2. statement yg dinyatakan sultan sulu dlm utube lain plak..mana satu sultan betul ni

    ReplyDelete
  3. hahaha sultan depa banyak wei, kalau ko nak jd sultan pun tak per, leh bagi dato kat puak2 umno hahhaha

    ReplyDelete
  4. sulu nak tuntut sarawak juga??? memang gila
    http://aiyangdisayang.blogspot.com/2013/03/biadap-tuntutan-sulu-merebak-ke-sarawak.html

    ReplyDelete
  5. Mula-mula hisyamuddin kata mereka bukan penceroboh atau pengganas!Jangan dengar khabar angin! Tengahari tadi IGP semasa sidang media perkembangan tindakan offensif pasukan keselamat Malaysia menggelarkan mereka ini sebagai Pengganas bersenjata? Ini macam takde synchronisation dalam mengenalpasti 'kelompok' yang menceroboh! Keadaan ini memungkinkan rakyat keliru dan tak tahu nak percaya pada siapa ataupun siapa yang menipu?. Apapun darah dan nyawa anggota polis kita telah gugur sebelum pertempuran? Malang sungguh! Menteri pula dengan muka 'toya' dan 'basi' cuba bagi statement sampah! Apapun nasi dah jadi bubur! Apakah jaminan rakyat sabah atau lahad datu,sempurna atau tawau boleh tidur nyenyak dengan serangan pasukan keselamatan? Rasanya tidak..sejarah perjuangan Moro sebagai bukti! Mereka tidak mudah menyerah kalah sehingga filipina sendiri terpaksa akur kepada perjanjian damai dengan MNLF dan MILF. Inilah yang membimbangkan bukan saja penduduk sabah,malah kita yang disemenanjung pun turut gusar kerana kemungkinan dendam kesumat generasi sulu akan memberi kesan jangka panjang kepada keselamatan penduduk sabah dan Malaysia sebagai negara berdaulat! Meneliti statment oleh seorang mejar jeneral semalam tentang mengapa polis dan bukan army agak menjengkelkan! Apakah dia protokol geneva tu? Apakah kalau kita berperang dan menyerang dengan lebih awal bermakna kita mengiktiraf penceroboh sebagai sebuah negara? Adakah kelompok yang diketahui menceroboh perairan dan darat dengan sarat senjata berat hanya dikategorikan sebagai masalah 'ketenteraman awam'? Justeru hanya perlu ditangani oleh polis? Kalau begitu mengapa pagi ini tentera digunakan pula? Kalau kes almaunah di Sauk dulu, dengan segera tentera digunakan maka mengapa pencerobohan 'pengganas'yang ramai ini tindakan tentera dilambat lambatkan? 8 nyawa polis melayang baru nak ambil tindakan berdarah? Sungguh malang!dan sungguh membingungkan! Apa yang pasti...penderhaka dan pengkhianat yang memberi IC segera kepada pendatang filipina tetap mempunyai saham dalam peristiwa menyedihkan bagi seluruh rakyat Malaysia. Apapun takziah kepada wira yang terkorban. Dan moga menteri yang berkenaan silalah letak jawatan. Anda tidak layak berada disitu!!!!

    ReplyDelete
  6. Semua Sultan tu. Kalo ko ada duit, ko pegi sana bagi duit kat orang kampung lepas tu suruh mereka iktiraf jadi sultan pun boleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brapa banyak duit nak bagi kat orang kampung tuh? RM 4.00 sorang cukup tak? Aku terasa macam nak jadi Sultan nih!!! Ko tak nak jadi Sultan ke? Best woo....

      Delete
  7. Semia krn menteri hisham yg salah reading, org dtg bawa senjata masih kata bkn pengganas. Apa ingat depa dtg dgn m16 nak main dikir barat

    ReplyDelete
  8. Sungguh pelik dan juga memalukan kalau betul lapuran media filipina yang melapurkan bahawa para pengganas hanya berdiri dan melihat sahaja jet jet kita meledakkan bom tanpa sebarang kesan...apa ini? Kalau tak nak percayapun susah juga kerana sampai sekarang tak dengar dan lihat pulak kematian di pihak pengganas...

    ReplyDelete

Suka hampa la nak komen ka tak... dan, aku punya suka la nak publish ka tak...

Mau dok ingat, yang berahi sangat nak memaki orang berkarung-karung tuh, sila ke blog pecacai Umno okey... Sebab blog pecacai Umno memang dicipta untuk maki makian, terima kasih.

Hehe...

Related Posts with Thumbnails