Wednesday, April 10

MALU besaq woi jadi bangsa Amno... [Tengok sini kalau tak percaya...]

Media Antarabangsa juga dakwa Najib ciplak manifesto Pakatan..

Bukan sahaja Pakatan Rakyat yang mendakwa Datuk Seri Najib menciplak manifesto mereka, media antarabangsa Bloomberg juga membuat laporan yang sama.

Laporan bertajuk "Malaysia’s Najib Unveils Poll Manifesto Similar to Anwar’s" itu, Bloomberg melaporkan, Perdana Menteri Najib Razak berjanji akan melawan rasuah, menurunkan kos sara hidup dan membina lebuhraya pan-Borneo jika kekal sebagai kerajaan selepas pilihan raya umum nanti.

"Semua janji ini dibuat oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar ketika membentangkan manifesto Pakatan Rakyat enam minggu sebelum Barisan Nasional membentangkannya dalam perhimpunan hujung minggu lalu," lapor Blomberg.

Semalam, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menunjukkan sembilan perkara yang diciplak oleh Barisan Nasional dari manifesto Pakatan.

Ia termasuklah menaikkan royalti minyak kepada negeri-negeri pengeluar minyak dari 5 ke 20 peratus, penurunan harga kereta dan juga lebuhraya di Sabah dan Sarawak.

Dalam laporannya, Bloomberg juga menyatakan, menjelang pilihan raya kali, Najib telah memperbanyakan perbelanjaan kerajaan, pusingan kedua pemberian tunai (BR1M), menaikkan gaji pegawai kerajaan, polis dan tentera.

Ini sebahagian dari laporannya..

Malaysia’s Najib Unveils Poll Manifesto Similar to Anwar’s

Malaysian Prime Minister Najib Razak pledged to fight corruption, bring down living costs and build a pan-Borneo expressway if his coalition retains power in elections due in a matter of weeks.

These were all policies mooted by opposition leader Anwar Ibrahim in his manifesto released six weeks earlier than the one Najib’s governing National Front unveiled at a weekend rally in Kuala Lumpur. The Election Commission meets this week to set a date for polls after the prime minister dissolved parliament on April 3. .

“They had the benefit of time to study our manifesto over the past month and incorporate some elements,” Ong Kian Ming, a political analyst at Kuala Lumpur’s UCSI University and an opposition election strategist, said by phone.

“Unlike us, there’s nothing in there about electoral reform. That’s something a lot of people are concerned about.”

In the lead-up to the polls, Najib has boosted government spending, distributed a second round of cash handouts to the poor, and raised salaries of civil servants, police and the military. He also delayed implementing a goods-and-services tax and froze plans to wind back state subsidies on essential items. The manifesto offers increased handouts for the poor, and lowered car costs and broadband fees.

“My sincere apologies to all Malaysians if we have done anything wrong,” the prime minister said in a speech at the rally, broadcast live on national television. “At the end of the day, we are ordinary humans. If we are given a strong mandate, I can assure you that we will do better in the next five years.”

Housing, Health

Najib promised more specialist graft courts and greater public disclosure of government contracts if the National Front is allowed to extend its 55 years of unbroken rule. Among the pledges are more affordable housing, and improved health care and transportation, including a high-speed rail link between Kuala Lumpur and Singapore.

“A lot of the ideas have already been mooted by the opposition, like lowering car prices, cheaper Internet and a pan-Borneo highway,” James Chin, professor of political science at the Malaysian campus of Australia’s Monash University, said by phone yesterday. “Najib talked mostly about things that are popular with the people. He didn’t give details on macro- economic issues like implementing GST and cutting state subsidies.”

Worst Performer

To stay in power, Najib, 59, must see off a resurgent opposition led by Anwar, a former deputy prime minister. Brokerages including Bank of America Merrill Lynch and Citigroup Inc. expect an even closer election result than in 2008, when the National Front retained power by its narrowest margin since Malaysia’s independence from Britain in 1957.

The risk of the ruling coalition losing seats in the election has helped make the FTSE Bursa Malaysia KLCI Index Southeast Asia’s worst-performing benchmark in 2013. The stock gauge is down 0.3 percent this year, compared with a 14 percent gain in the leading index in Indonesia and a 7 percent increase in Thailand’s benchmark gauge.

The KLCI was trading 0.2 percent lower as of 9:58 a.m. in Kuala Lumpur today, while the ringgit was little changed to the dollar at 3.0564.

Najib, who inherited a country in recession when he replaced Abdullah Ahmad Badawi as leader mid-term in 2009, wants a mandate to complete his economic and government reforms started less than three years ago. He’s focusing on his track record in boosting investment and improving incomes as he seeks a popular mandate for the first time.

Laporan penuh sila baca di SINI

~ ASD


20 comments:

  1. nak umum meni paste 2 pun terhegeh hegeh tu pun nak banyak songeh lagi dah lama dah tua pun dah tak larat nak pusing lagi elokla digantikan dengan pr dalam pru13 tamatkan era bn

    ReplyDelete
  2. Malangnya rakyat kerana terpaksa terima najib sebagai PM Malaysia selama 4 thn. Beliau kurangnya inisiatif dan kreatif sebagai `leader`, mcm ada telunjuk org lain kpd dia utk war war didepan media, diikutkan oleh media2 lain utk memuji2kannya..sbb tu akhirnya manifesto bn tiru dr manifesto PR. Maknanya pemimpin2 PR lebih inisiatif dan kreatif utk kebaikan rakyat.

    ReplyDelete
  3. Aduh, malu siot jadi UMNO. seluruh dunia tahu perangai buruk UMNO...

    ReplyDelete
  4. Inilah PM yg dah tak berteloq dan tak kreatif......itu sbb habis duit rakyat utk menonjolkan imej bai dia itu......mmg spesies mengabis boreh jer nie.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. mamak !!roti jib xmau telur satu!!!

      Delete
  5. Manifesto pembangkang memang hebat, tapi ingat tau, itu bukan janji, sebab tu tak perlu ditepati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. janji x janji
      x usaha tanggung akhirat..wakak

      Delete
  6. puak2 berckp besar ni mna tahu apa itu matlamat manifesto...yg mereka thu moneypisto je....

    ReplyDelete
  7. bodoh punya PR... undilah BARISAN NASIONAL..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu la yg bodoh..xpasal ckp org lain bodoh tanpa sebab

      Delete
  8. Hancurkan PKR....Hidup BN...

    ReplyDelete
  9. malu aku sbg rakyat malaya ada PM bodoh mcm najib...nk mentadbir tp xde idea..curi idea org. tp tuduh org yg curi..mula2 tuduh yg org buat akan bnkrupkan negara....ishhh malu malu malu....

    ReplyDelete
  10. Bn barua negara

    ReplyDelete
  11. tiru ker tak tiru ker....apa pun BN terbaik....

    ReplyDelete
  12. BN NGAN PKR DUA2 BOLEH PERGI MATI

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai ko pun pegi mati..wakaka

      Delete
  13. sape yang kutuk pm mmng x reti bersyukur..bersyukur la kite ada pm mcm ni tau ape yg rkyat nak ,korang ni x abis2 nk kutuk orng yg bnyk berjasa,ptut la x korang ni maju2 sbb x beryukur lngsung.Pegi cermin diri tu tgk...ko ada ape?ada duit bnyk sgt ada kereta besar?ada rumah besar ?isteri yg besar ada la bg yg llki klo pmpuan suami yg besar gemuk.x kire la korang sokong sape pon tapi jgn nk mnghine orang sesukahati korang ,sbb tu korang ni x maju2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersyukur kepala bana ko

      Delete
  14. Bukan kah dari zaman Tun Dr Mahathir lagi UMNO mempunyai Manifesto begitu. Zaman Pak Lah juga manifesto begitu.......jadi siapa tiru siapa

    ReplyDelete

Suka hampa la nak komen ka tak... dan, aku punya suka la nak publish ka tak...

Mau dok ingat, yang berahi sangat nak memaki orang berkarung-karung tuh, sila ke blog pecacai Umno okey... Sebab blog pecacai Umno memang dicipta untuk maki makian, terima kasih.

Hehe...

Related Posts with Thumbnails